De Filmkrant op Instagram

Festival Alles over Cannes 2025
Interview Peter Hoogendoorn over Drie dagen vis
Interview Lorcan Finnegan over The Surfer
Recensie Black Bag
Artikel De kostuums van The Last Showgirl
Recensie Drie dagen vis
Interview Andres Veiel
over Riefenstahl
Recensie Djakarta 1946
Interview Michiel ten Horn
over Fabula
Recensie The Damned
Interview Fabrice du Welz
over Maldoror
Artikel Filmbeleving met een visuele beperking
Recensie September Says
Interview Laura Carreira:
‘Is dit hoe we onze levens leiden?’
Recensie The Seed of the Sacred Fig
Interview Adam Elliot over Memoir of a Snail: ‘We houden van de imperfecties’
Interviews Telefilms 2025
Column Freeze Frame #49 Een zucht, en dan weer door
Recensie Maria
Interview Michael Middelkoop: ‘Genre is voor mij het nieuwe goud’
Recensie The Brutalist
Recensie Sing Sing
Festival Alles over IFFR 2025
Interview Jeroen Houben: ‘Ik kon me met alle aspecten van de film bemoeien’
Recensie Babygirl
Interview Christine Angot
over Une famille: ‘De val stopt nooit’
Recensie The Room Next Door
Interview Halina Reijn:
‘Diep in onszelf zitten nog steeds die beesten’
Recensie
Monsieur Aznavour: ‘Zigeuner’ wordt Frans icoon
Filmjaar 2024 – Het kleine komt bovendrijven
Interview Tim Mielants: ‘Moet je iets doen aan het onrecht dat je ziet?’
Drie films van Shinji Sômai: crossover voordat het hip was
Schouw/Spelers: Werner Kolf
Furiosa: A Mad Max Saga: Take me home, Fury Road
Recensie Lost in the Night: een dodelijk cynische film
Sean Price Williams over The Sweet East
Recensie The Beast: het laatste bastion van menselijkheid
Monsieur Spade, Ripley, Sugar en de opkomst van serie noir
Game, set, match: recensie ChallengersRecensie Terrestrial Verses:Mickey Mouse onder een hijab
Recensie Augure: labyrint van identiteiten
Recensie Love Lies Bleeding: noir van nu
Interview Alice Rohrwacher: ‘Het verleden is niet meer heilig’
Recensie Civil War: gevecht zonder moraal
Rodrigo Moreno over Los delincuentes: ‘Dit is het slechtste moment om in Argentinië films te maken’
Schouw/Spelers: Florian Myjer
Dream Scenario: Nicolas Cage kun je nooit helemaal wegstoppen

Vincent Boy Kars
over Future Me
Dune Part Two: de hete adem van de oorlog
Recensie Poor Things: audiovisuele schatkist
Recensie The Zone of Interest: achter de muur de moordmachine
IFFR 2024: Indiase cinema
Recensie Mean Girls: ietsje minder gemeenRecensie The Holdovers: anti-autoritaire autoriteit
Recensie Priscilla: poppetje van porselein
The Boy and the Heron: hoe te leven?
Een terugblik op filmjaar 2023
Recensie About Dry Grasses: aldus sprak de dode auteur
Recensie Wonka: feest voor de zintuigen
Recensie Perfect Days: de gelukkige vervloekte
Interview D. Smith over Kokomo City
Recensie Bottoms: fight or fuck
Recensie May Decemero pgerakeld schandaal zet kijker op het verkeerde been
Recensie Napoleon: overdonderend en onevenwichtig

Column Shady El-Hamus
over Simon
IDFA Wang Bing: verroesting en verjonging
Recensie Hardcore Never Dies: hakken en hosselen
IDFA 2023: Peter Greenaway ontvangt Lifetime Achievement Awared
Recensie Reality: het verliezen van de werkelijkheid
Thomas Hardiman over Medusa Deluxe: ‘Ik wil de kijkers in het gezicht meppen’
Recensie 5 Seasons of Revolution: het uitwissen van een volk
Recensie Killers of the Flower Moon: altijd loeren de hongerige wolven.
Recensie Anatomie of a Fall: uit het Paradijs
Recensie Past Lives: draaideurdrama
Ena Sendijarevic over Sweet Dreams
Column Carmen Felix: Talk to Me is verfrissend straightforward
Schouw/Spelers: Thekla Reuten
Recensie Toen we van de Duitsers verloren: terug naar een zaterdag in 1974
Recensie How to Save a Dead Friend: drugs, depressie en gelul in Poetins Rusland
Ira Sachs over Passages
Recensie Passages: manipulator, charmeur
Karoline Lyngbye over Superposition: ‘Een podcast is sexyer dan huisvader zijn’
Recensie Tengo sueños eléctricos: schreeuwend van elkaar houden
Recensie Anatomy of Time: onthaastende cinema
Stalker pop-up museum: een trip naar de Zone
Recensie The Bear 2: elke keuken ongelukkig op zijn eigen manier

Recensie Fumer fait tousser:
superhelden op teambuildingsuitje
Recensie Superposition: verwende idealisten

Recensie Oppenheimer: de ketens van Prometheus

Barbie: welkom in het patriarchaat

De bom in film: het angstbeeld van de nucleaire apocalyps

Recensie: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Barbie en de emancipatie van ‘meisjescultuur’

Schouw/Spelers: Raymond Thiry

Column Shady El-Hamus: de les van Borgman: blijf bij jezelf

Recensie Asteroid City: de dood die uit de lucht komt vallen

Slaapwandelen met Werner

Recensie Sparta: je zult zelf moeten oordelen

Jessica Gorter over The Dmitriev Affair: ‘Op bijna elke Rus zit een angstknop’

Holland Festival: Julian Rosefeldt over Euphoria

Boeken De Filmfabriek: een ‘ietwat overmoedige’ opa

Recensie The Dmitriev Affair: scherpe geesten worden uit de geschiedenis gewist

Recensie Plan 75: als mensen niet meer mee tellen

Alain Ughetto over No Dogs or Italians Allowed

Russische cinema onder Poetin

Het lijden van Ari Asters personages

Column Shady El-Hamus: tussen laatste snik en doodskist

Sergei Loznitsa over The Natural History of Destruction

Inna Sahakyan over Aurora’s Sunrise: ‘Ik zie Aurora als een Armeense Anne Frank’

Recensie Cairo Conspiracy: kennis is macht is gevaarlijk

Aaron Rookus en Wander Theunis over Goodbye Stranger: ‘Er is altijd een Londen dat lonkt’

Recensie Nayola: indrukwekkende animatiefilm over de Angolese burgeroorlog

Schouw/Spelers: het Brechtiaanse spel van Hadewych Minis

The Kingdom Exodus: het tweesnijdend zwaard van Von Trier

Recensie Sick of Myself: zelfpromotie ad absurdum

Recensie Burning Days: wegzakken in drijfzand

Column Shady El-Hamus: Gelukkig bleef Brando weg

Lee Jung-jae over Hunt: ‘De aandacht van je publiek verliezen is de grootste zonde’

Recensie Blind Willow, Sleeping Woman: meester in het stilzetten van de tijd

Schouw/Spelers: Yannick Jozefzoon

Recensie The Blue Caftan: liefde gesponnen uit drie draden

Scream VI en slashers in de stad

Recensie Saint Omer: het beeld van de ander

Recensie EO: omzwervingen van een eenzame ezel

Het oeuvre van Jerzy Skolimowski: constante onvoorspelbaarheid

Recensie Tar: anti-cancelcultuur-film

Jodorowsky’s venijn zit ‘m in de staart

Recensie Aftersun: wel de vraag, niet het antwoord

Hlynur Pálmason over Godland en de brute schoonheid van IJsland

Recensie Women Talking: blijven of vertrekken

Het slechte geheugen van streaming

Recensie The Fabelmans: Spielberg op zijn intiemst

Recensie The Banshees of Inisherin: broederstrijd in het klein

Masaaki Yuasa: explosies van zelfexpressie

Recensie The Last of Us: een van de eerste echt geslaagde gameverfilmingen

Recensie All the Beauty and the Bloodshed: de kunst van overleven

Recensie Flux Gourmet: Strickland serveert

Léa Mysius over Les cinq diables