De Filmkrant op Instagram

Drie films van Shinji Sômai: crossover voordat het hip was
Schouw/Spelers: Werner Kolf
Furiosa: A Mad Max Saga: Take me home, Fury Road
Recensie Lost in the Night: een dodelijk cynische film
Sean Price Williams over The Sweet East
Recensie The Beast: het laatste bastion van menselijkheid
Monsieur Spade, Ripley, Sugar en de opkomst van serie noir
Game, set, match: recensie ChallengersRecensie Terrestrial Verses:Mickey Mouse onder een hijab
Recensie Augure: labyrint van identiteiten
Recensie Love Lies Bleeding: noir van nu
Interview Alice Rohrwacher: ‘Het verleden is niet meer heilig’
Recensie Civil War: gevecht zonder moraal
Rodrigo Moreno over Los delincuentes: ‘Dit is het slechtste moment om in Argentinië films te maken’
Schouw/Spelers: Florian Myjer
Dream Scenario: Nicolas Cage kun je nooit helemaal wegstoppen

Vincent Boy Kars
over Future Me
Dune Part Two: de hete adem van de oorlog
Recensie Poor Things: audiovisuele schatkist
Recensie The Zone of Interest: achter de muur de moordmachine
IFFR 2024: Indiase cinema
Recensie Mean Girls: ietsje minder gemeenRecensie The Holdovers: anti-autoritaire autoriteit
Recensie Priscilla: poppetje van porselein
The Boy and the Heron: hoe te leven?
Een terugblik op filmjaar 2023
Recensie About Dry Grasses: aldus sprak de dode auteur
Recensie Wonka: feest voor de zintuigen
Recensie Perfect Days: de gelukkige vervloekte
Interview D. Smith over Kokomo City
Recensie Bottoms: fight or fuck
Recensie May Decemero pgerakeld schandaal zet kijker op het verkeerde been
Recensie Napoleon: overdonderend en onevenwichtig

Column Shady El-Hamus
over Simon
IDFA Wang Bing: verroesting en verjonging
Recensie Hardcore Never Dies: hakken en hosselen
IDFA 2023: Peter Greenaway ontvangt Lifetime Achievement Awared
Recensie Reality: het verliezen van de werkelijkheid
Thomas Hardiman over Medusa Deluxe: ‘Ik wil de kijkers in het gezicht meppen’
Recensie 5 Seasons of Revolution: het uitwissen van een volk
Recensie Killers of the Flower Moon: altijd loeren de hongerige wolven.
Recensie Anatomie of a Fall: uit het Paradijs
Recensie Past Lives: draaideurdrama
Ena Sendijarevic over Sweet Dreams
Column Carmen Felix: Talk to Me is verfrissend straightforward
Schouw/Spelers: Thekla Reuten
Recensie Toen we van de Duitsers verloren: terug naar een zaterdag in 1974
Recensie How to Save a Dead Friend: drugs, depressie en gelul in Poetins Rusland
Ira Sachs over Passages
Recensie Passages: manipulator, charmeur
Karoline Lyngbye over Superposition: ‘Een podcast is sexyer dan huisvader zijn’
Recensie Tengo sueños eléctricos: schreeuwend van elkaar houden
Recensie Anatomy of Time: onthaastende cinema
Stalker pop-up museum: een trip naar de Zone
Recensie The Bear 2: elke keuken ongelukkig op zijn eigen manier

Recensie Fumer fait tousser:
superhelden op teambuildingsuitje
Recensie Superposition: verwende idealisten

Recensie Oppenheimer: de ketens van Prometheus

Barbie: welkom in het patriarchaat

De bom in film: het angstbeeld van de nucleaire apocalyps

Recensie: Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Barbie en de emancipatie van ‘meisjescultuur’

Schouw/Spelers: Raymond Thiry

Column Shady El-Hamus: de les van Borgman: blijf bij jezelf

Recensie Asteroid City: de dood die uit de lucht komt vallen

Slaapwandelen met Werner

Recensie Sparta: je zult zelf moeten oordelen

Jessica Gorter over The Dmitriev Affair: ‘Op bijna elke Rus zit een angstknop’

Holland Festival: Julian Rosefeldt over Euphoria

Boeken De Filmfabriek: een ‘ietwat overmoedige’ opa

Recensie The Dmitriev Affair: scherpe geesten worden uit de geschiedenis gewist

Recensie Plan 75: als mensen niet meer mee tellen

Alain Ughetto over No Dogs or Italians Allowed

Russische cinema onder Poetin

Het lijden van Ari Asters personages

Column Shady El-Hamus: tussen laatste snik en doodskist

Sergei Loznitsa over The Natural History of Destruction

Inna Sahakyan over Aurora’s Sunrise: ‘Ik zie Aurora als een Armeense Anne Frank’

Recensie Cairo Conspiracy: kennis is macht is gevaarlijk

Aaron Rookus en Wander Theunis over Goodbye Stranger: ‘Er is altijd een Londen dat lonkt’

Recensie Nayola: indrukwekkende animatiefilm over de Angolese burgeroorlog

Schouw/Spelers: het Brechtiaanse spel van Hadewych Minis

The Kingdom Exodus: het tweesnijdend zwaard van Von Trier

Recensie Sick of Myself: zelfpromotie ad absurdum

Recensie Burning Days: wegzakken in drijfzand

Column Shady El-Hamus: Gelukkig bleef Brando weg

Lee Jung-jae over Hunt: ‘De aandacht van je publiek verliezen is de grootste zonde’

Recensie Blind Willow, Sleeping Woman: meester in het stilzetten van de tijd

Schouw/Spelers: Yannick Jozefzoon

Recensie The Blue Caftan: liefde gesponnen uit drie draden

Scream VI en slashers in de stad

Recensie Saint Omer: het beeld van de ander

Recensie EO: omzwervingen van een eenzame ezel

Het oeuvre van Jerzy Skolimowski: constante onvoorspelbaarheid

Recensie Tar: anti-cancelcultuur-film

Jodorowsky’s venijn zit ‘m in de staart

Recensie Aftersun: wel de vraag, niet het antwoord

Hlynur Pálmason over Godland en de brute schoonheid van IJsland

Recensie Women Talking: blijven of vertrekken

Het slechte geheugen van streaming

Recensie The Fabelmans: Spielberg op zijn intiemst

Recensie The Banshees of Inisherin: broederstrijd in het klein

Masaaki Yuasa: explosies van zelfexpressie

Recensie The Last of Us: een van de eerste echt geslaagde gameverfilmingen

Recensie All the Beauty and the Bloodshed: de kunst van overleven

Recensie Flux Gourmet: Strickland serveert

Léa Mysius over Les cinq diables