Roma favoriet bij Nederlandse critici

Cuarón vestigt nieuw record in de rubriek Filmsterren

Roma

Roma is volgens de Nederlandse filmcritici die maandelijks films waarderen in de rubriek Filmsterren van de Filmkrant de beste film van het afgelopen jaar. Nooit eerder in de 37-jarige geschiedenis van de Filmkrant haalde een film zo’n hoge score.

Alfonso Cuaróns Roma, over het leven in de wijk Roma in Mexico City in de jaren zeventig, haalde een monsterscore van 4,950 sterren op de schaal van maximaal vijf in de rubriek Filmsterren. Twee keer eerder stond Cuarón in de Filmsterren-toptien, met Y tu mamá también (2001) en Gravity (2013), maar die films haalden geen scores die zelfs maar in de buurt kwamen van de extreem hoge waardering voor Roma.

Dat Roma op de valreep – de film ging half december in première – in één klap bovenaan kwam in de Filmsterren-lijst, is jammer voor Paul Thomas Anderson, want zijn Phantom Thread leek al sinds januari de gedoodverfde winnaar, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Anderson laat Cuarón wel op een ander vlak achter zich: hij stond al vijf keer eerder in de Top Tien, namelijk met Magnolia (1998), Boogie Nights (1997), Punch-Drunk Love (2002), There Will Be Blood (2007) en The Master (2012).

Met zes Top Tien-noteringen is Anderson niet de recordhouder in de Filmsterren-rubriek, want dat is nog steeds Woody Allen, die acht keer (!) de Top Tien haalde. De vergelijking is niet helemaal eerlijk, want Allen maakt al veel langer films dan Anderson. Dat geldt ook voor Martin Scorsese, die zeven keer de Top Tien haalde.

Opmerkelijk is de groeiende unanimiteit en eensgezindheid onder critici. Films met extreem uitlopende waarderingen komen nauwelijks nog voor. Tot een jaar of vijf geleden waren er jaarlijks twintig à dertig films met tussen de hoogste en laagste waardering minstens drie sterren verschil. Dit jaar kwam dat nog maar bij vier films voor (Jeannette, Utoya 22. juli, Rafaël en Zama). Wat is er met critici aan de hand? Allemaal naar het veilige midden opgeschoven?

Zoals al jaren het geval is, is de Top Tien een fraaie illustratie van de mondiale filmrijkdom. De tien regisseurs zijn afkomstig uit Amerika, Mexico, Polen, Duitsland, Engeland, Zuid-Korea, Japan en Israël.

Niet opmerkelijk is dat de Nederlandse Top Tien ook nu weer gedomineerd wordt door documentaires. Slechts drie van de tien best gewaardeerde films zijn speelfilms. Met ruim 3,8 sterren kreeg Living the Light – Robby Müller, de documentaire van Claire Pijman over de dit jaar overleden Nederlandse cameraman, de hoogste waardering. Michiel van Erps speelfilmdebuut Niemand in de stad staat op een fraaie tweede plek. Is het toeval dat ook op de derde plek met Alex de Ronde’s Doof kind een debuutfilm staat? Maken debutanten de boeiendste films in de Nederlandse filmwereld?

Bekijk ook de Top Tiens van de Filmkrant-redactie.


Top Tien

  1. Roma (Alfonso Cuarón)
  2. Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)
  3. Cold War (Paweł Pawlikowski)
  4. You Were Never Really Here (Lynne Ramsay)
  5. Western (Valeska Grisebach)
  6. Burning (Lee Chang-dong)
  7. Foxtrot (Samuel Maoz)
  8. Shoplifters (Hirokazu Kore-eda)
  9. Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh)
  10. The Florida Project (Sean Baker)
Living the Light – Robby Müller

Top Tien Nederland

  1. Living the Light – Robby Müller (Claire Pijman)
  2. Niemand in de stad (Michiel van Erp)
  3. Doof kind (Alex de Ronde)
  4. The End of Fear (Barbara Visser)
  5. Bankier van het verzet (Joram Lürsen)
  6. Bewaren – of hoe te leven (Digna Sinke)
  7. Garden of Life (Marco Niemeijer)
  8. De wilde stad (Mark Verkerk)
  9. Vechtmeisje (Johan Timmers)
    Ubiquity (Bregtje van der Haak)

Met dank aan Bertil Pouwels voor het tel- en rekenwerk.