Nederlands Film Festival – 26 september 2013
Dossier

Het Nederlandse Film Festival biedt in de eerste plaats een overzicht van wat er de afgelopen twaalf maanden aan Nederlands fabricaat is uitgebracht. Dit dossier zet op een rij wat er over de jaarselectie eerder in de Filmkrant werd geschreven.
&Me
Op setbezoek in de rubriek Actie!
Recensie: Brusselse toestanden
Interview met regisseur Norbert ter Hall: ‘Geklungel hoort er bij’
Alleen maar nette mensen
Recensie: Down en out in Bijlmer Hills
Alles is familie
Recensie: Zo vertrouwd als ingelopen winterschoenen
Nieuws: Alles is Familie grote winnaar Rembrandt Awards
APP
Nieuws: Bijna zeventig voorpremières
Recensie: Klungelige storyteller
De baby
Recensie: Vergeten kindertijd
Black Butterflies
Recensie: Carice van Houten moeizaam als dichteres
Nieuws: Black Butterflies wint Gouden Kalf voor beste film
Het bombardement
Recensie: Naakt bij de hooischuur
Borgman
Op setbezoek in de rubriek Actie!
Recensie: Pas op! Ze nemen de buurt over
Nieuws: Jos Stelling: ‘Nu ben ik af van het gezeur’
Carte postale de Cannes
Boven is het stil
Op setbezoek in de rubriek Actie!
Recensie: Veel in de kop
Interview met regisseur Nanouk Leopold: Vader, zoon en verzoening
Buitenkampers
Interview met regisseur Hetty Naaijkens-Retel Helmrich in de reeks Hollandse Nieuwe
Recensie
Chez Nous
Interview met regisseur Tim Oliehoek in de reeks Hollandse Nieuwe
Recensie: Museumroof tijdens Gay Pride
Dead Body Welcome
Recensie: Op reis met een dode
Interview met regisseur Kees Brienen: ‘Ik ben het monument’
The Domino Effect
Recensie: Menselijkheid als laatste houvast
Interview met regisseur Paula van der Oest in de reeks Hollanse Nieuwe
Don’t Shoot the Messenger
Nieuws: Filmcollectief maakt docmentaire over Occupy Amsterdam
Game
Recensie: Jachtgeweer bij familiediner
Hoe duur was de suiker
Interview met regisseur Jean van de Velde in de reeks Hollandse Nieuwe
Recensie: Slavernijsoap
How to Describe a Cloud
Setfoto’s van fotograaf Kris DeWitte: De vrijheid om niets vooraf te weten
Interview met regisseur David Verbeek: ‘Ik ben meer van mijn personages gaan houden’
Slow Criticism review: Evolution of the Senses
Recensie: Zesde zintuig
Indringers
Interview met regisseur David van Wassem: Dromen, genre en Spielberg
Interview
Recensie en interview met regisseur Theo van goigh: Net als in de film
Kan door huid heen
Interview met regisseur Esther Rots: Waus
Recensie: Een huis als tweede huid
Karsu
Recensie: Dromen van een platencontract
Lee Towers — The Voice of Rotterdam
Slow Critcism review: World Famous in the Netherlands
Lieve Céline
Interview met regisseur Thomas Korthals Altes: ‘Een bittere wereld in zachte pasteltinten’
Lokroep
Interview met regisseur Reber Dosky: Ontheemding, eenzaamheid en politiek
A Long Story
Interview met regisseur Jorien van Nes in de reeks Hollandse Nieuwe
Recensie: Troost van vreemden
Matterhorn
Recensie: Barmhartige Samaritaan
Slow Criticism review: Speaking Beyond Language
Interview met regisseur Diederik Ebbinge: ‘Dogma’s en principes helpen je in de shit’
Met excuses voor het ongemak
Interview met regisseur Eva Zanen: Stilering, Brecht en kleien
De nieuwe moeder
Recensie en interview met regisseur Paula van der Oest: De lichte kant van zware zaken
Nieuwe tieten
Interview met regisseur Sacha Polak in de reeks Hollandse Nieuwe
Interview met regisseur Sacha Polak: Zonder schaamte of ijdelheid
Recensie: Wat zou je zelf doen?
De nieuwe wildernis
Interview met regisseur Mark Verkerk in de reeks Hollandse Nieuwe
Recensie: Met de natuur kun je lachen
Nooit te oud
Interview met regisseur Pollo de Pimentel: ‘De verloren liefdes van oude mensen’
Ongezien
Interview met regisseur Rosa Boesten: Verbinding, muziek en stervensrituelen
De ontmaagding van Eva van End
Recensie: Parade van lulligheid
Slow Criticism review: Self-Clichés
Interview met regisseur Michiel ten Horn: ‘De frikadel is het enige echte Nederlandse eten’
In de videorubriek SHOT vertelt Ten Horn over een cruciaal beeld uit de film
Paard-en-meisje
Interview met regisseur Suédy Mauricio: Vrouwelijkheid, intuïtie, een zesde zintuig
Patronen
Interview met regisseur Colin Huijser: Kiezen, compromisloos en krassen op je ziel
Sacred Defense
Interview met regisseur Nima Mohaghegh: Dilemma’s, menselijkheid en Lord of the Rings
Savannah en haar moeder
Interview met regisseur Andrea Mullerova: Observeren, investeren en zelfspot
Een scout weet de weg
Op setbezoek in de rubriek Actie!
Interview met regisseur Sjoerd Niekamp: Subculturen, Villa Achterwerk en quasinonchalance
Soldier on the Roof
Recensie in de rubriek Webfilm
Steekspel
Recensie: Waar zijn nou die heiligverklaarde users?
Interview met regisseur Paul Verhoeven: ‘Het is geen strontschip’
Tiramisu
Recensie: Actrice versus boekhouder
Toegetakeld door de liefde
Recensie: Retourtje tramlijn begeerte
Interview: ‘Never nooit ga ik me aan de regels houden’
De trip van Teetje
Recensie: Loutering & Godsvrucht op een vergeten schip
Interview met regisseur Paula van der Oest: Wijze lessen voor iedereen
Van God los
Recensie: Lefgozers in Limburg
Interview met regisseur Pieter Kuijpers: Geef het publiek hun idolen
Vergeef me
Recensie: Provoceren is moeilijk
Verliefd op Ibiza
Column: Actrice Sanne Vogel over schuldgevoel in het vliegtuig
Vloeibaar staal
Interview met regisseur Flynn von Kleist: Aarde, onderdrukking en een hap lucht die écht van jou is
De wederopstanding van een klootzak
Recensie: Om mekaar in Dokkum
Nieuws: IFFR opent met Wederopstanding van een klootzak
Interview met regisseur Guido van Driel: ‘De mooie beelden liggen voor het oprapen’
Die Welt
Recensie: Avontuur in Tunesië
Interview met regisseur Alex Pitstra: Tunesiër in Europa
Artikel overhet collectief Schaftkip: De Groningse Indies
Wolf
Recensie: Taihuttu’s Raging Bull
Interview met der regisseur: Jim Taihuttu in zwart-wit
Wrong Time Wrong Place
Interview met regisseur John Appel: De mens wikt, het toeval beschikt
Zus & Zo
Recensie: Leven in de brouwerij
Artikel over zussenfilms: Drie klittende krullenbollen