Spielberg Special

Introductie

Toen EYE bekend maakte deze zomer een groot retrospectief over het werk van Steven Spielberg te organiseren was er eigenlijk niemand die gek opkeek. Spielberg. Zomaar als opvolger van Hitchcock, Fellini en Antonioni. Zou dat tien jaar geleden anders zijn geweest? Je bent geneigd te denken van wel.

Net zoals Hitchcock en Hawks ooit de goedkeuring van de filmmakers en critici van de Nouvelle Vague nodig hadden om als filmauteur erkend te worden, bepaalde Spielberg met zijn vader-zoon-verhalen, zijn Spielberg-face, en zijn grandioze tracking shots het handschrift van een nieuwe generatie. Zonder Spielberg geen Soderbergh, Fincher, Paul Thomas Anderson.

Wat een plezier was het dus om in het kader van de jaarlijkse EYE-Filmkrant Summerschool Filmkritiek met een nieuwe generatie filmjournalisten en -critici naar de films van Spielberg te kijken. Hun bevindingen vindt u in deze speciale uitgave van de Filmkrant. We hebben het over Spielberg en Amerika, over Spielberg en familie, over haaien en dino’s en waarom er eigenlijk geen fatsoenlijke vrouwenrollen in zijn werk te vinden zijn. Hij moest door Roald Dahl op het idee worden gebracht dat zijn favoriete hoofdpersoon, dat klassieke avontuurlijke bleekneusje, ook heel goed een meisje kan zijn.


Inhoud

Van kinderen en ouders (Joost Broeren)
Studioregisseur in het jasje van auteur (Laurents van Twillert)
Executive Producer: Steven Spielberg (Joost Broeren)
Het mystieke licht: Spielbergs joodse achtergrond (Ruby Sanders)
Vader en zoon: Spielberg en Indiana Jones (Hugo Emmerzael)
Psychoanalyse, angst en spanning: Master of Suspense part II (Feargal Agard)
Welke versie van E.T. krijgen we te zien? (Feargal Agard)
Weg van de popcorn: Spielberg voor en na The Color Purple (Marieke Kuypers)
Waar zijn de Spielberg-vrouwen? (Lianne Dusseldorp)
Traditionalist of vernieuwer? De visuele Spielberg (Tom van der Krieke)
The Spielberg Face (Iris van Melsen)
De Spielberg-acteurs (Lianne Dusseldorp)
Een t-rex bij je nuggets: Hoe Steven Spielberg ons gedrag heeft veranderd (Danitsa Linders)
Van Movie Brat tot filmbobo (Laurents van Twillert & Donny van Sas)
Blockbusters na Spielberg? (Hugo Emmerzael)
Aarde, water, lucht, wind – en toverkracht: The BFG (Laura van Zuylen)