Berliner Schule

Nachmittag

Christian Petzold is een van de gezichtsbepalende regisseurs van de Berliner Schule, een los verband van filmmakers dat zich halverwege de jaren negentig manifesteerde.

De stroming waartoe verder onder meer zijn studiegenoten aan de Berlijnse filmacademie Thomas Arslan (op de Berlinale met Ferien) en Angela Schanelec (wiens Nachtmittag in het Forum te zien was) behoren, kenmerkt zich door strenge, gestileerde films die zoeken naar een zo onopgesmukte weergave van de werkelijkheid, ontdaan van vals drama en andere afleidende factoren. De verhalen spelen zich af in gewone milieus en zoeken naar het betekenisvolle in het banale en alledaagse. Onder die kale, statische beeldtaal verschuilt zich wel degelijk maatschappijkritiek, met name de onpersoonlijke wereld van globalisme en de nieuwe economie wordt ontmaskerd.

Het Franse tijdschrift Cahies du cinéma was het eerste dat deze nieuwe beweging in Duitsland ontdekte en met historisch besef omschreef als de Nouvelle Vague Allemande. In Duitsland zelf ligt de Berliner Schule nogal onder vuur van het filmestablishment, ook omdat de filmmakers en critici van de nieuwe generatie zich afzetten tegen publieksfilms uit de Tom Tykwer-school als Good Bye, Lenin! en Das Parfum en Oscar-lievelingen als Der Untergang en Das Leben der Anderen.

In de komende Filmkranten meer over de nieuwe Duitse film, die ook een opmerkelijke geestverwantschap vertoont met bijvoorbeeld het werk van Nederlanders Nanouk Leopold en David Lammers.