Winteroverleg
Oscar & Jan Joker
Vier keer in de afgelopen vijftien jaar verliep de selectie van een Nederlandse Oscarinzending problematisch. Is het werkelijk zo ingewikkeld? Als voorbereiding op het Winteroverleg in het Ketelhuis op 9 december een handvol suggesties om toekomstige uitglijers te voorkomen.
Welke film had de Nederlandse Oscar-inzending moeten worden? the silent army omdat de Amerikaanse presidentsvrouw graag een film over kindsoldaten ziet? de storm omdat de stijgende zeespiegel een mondiaal thema is? nynke omdat-ie in de Verenigde Staten wordt uitgebracht? all stars boven karakter omdat Amerikanen liever een opgewekte dan een deprimerende film zien? duska zodat die in de Nederlandse bioscopen nog wat extra bezoekers trekt zodra hij het predikaat ‘Oscarinzending’ krijgt opgeplakt?
Het valt niet mee om een potentiële Oscarkandidaat te kiezen. En dan hebben we nog niet eens de reglementen van de Academy gelezen.
Voor de vierde keer in vijftien jaar verloopt de selectie van een Nederlandse Oscar-inzending niet zonder kleerscheuren. In 1997 trok de producent van het door de selectiecommissie verkozen all stars zijn film terug ten gunste van karakter omdat hij niet voor ‘Jan Joker’ wilde staan. Dat pakte overigens goed uit want karakter won de Oscar. In 2005 ontbrak een Nederlandse kandidaat voor de categorie beste buitenlandse film omdat het door de selectiecommissie uitverkoren bluebird in strijd met de reglementen al op tv was uitgezonden. Een jaar later ging het om dezelfde reden opnieuw mis, nu met de inzending voor de beste korte animatiefilm: lost cargo was al op de Belgische tv te zien geweest. En dan is er de soap die zich dit jaar afspeelde rond het tot twee keer toe verkozen the silent army, dat na diskwalificatie door de Amerikanen plaats moest maken voor oorlogswinter.
Is ’t werkelijk zo moeilijk? En kan het ook anders? Jazeker. Een handvol suggesties.
1 Start een Nederlandse Academy
Richt naar het idee van René Mioch de ‘ANFP’ op: een Academy voor Nederlandse Film Professionals, naar Amerikaans en Brits voorbeeld. De leden krijgen stembriefjes, net als bij de European Film Awards. Riekt naar democratie waarbij de meest gemotiveerde lobbygroep wat in de melk te brokkelen heeft. Kan de kans op verrassingen wel eens naar beneden bijstellen.
2 Stuur het beste Kalf
Laat de verkiezing van de Oscar-inzending over aan het Nederlands Filmfestival: het Gouden Kalf voor de beste film wordt automatisch de Oscarinzending. In de praktijk vielen die twee in de afgelopen vijftien jaar al zes keer samen: met lang leve de koningin (1996), karakter (1997), nynke (2001), de tweeling (2003), simon (2004) en zwartboek (2006). Van die zes keer was het twee keer (bijna) prijs: met de Oscar voor karakter en de Oscarnominatie voor de tweeling. Statistisch gezien dus een interessante optie.
3 Geef de Amerikanen wat ze willen
‘Un débat permanent’ noemt de Franse verantwoordelijke voor de Oscarinzending het: het dilemma of je de beste film naar de Oscars stuurt, of de film waarvan je denkt dat-ie de beste kans maakt. Maar in plaats van koffiedik kijken over wat de Amerikanen bevalt, kunnen we ook domweg doen wat zij van ons vragen: onze beste speelfilm inzenden (zie regel 14.III.A van de Oscarreglementen).
4 Stel een kiesdrempel in
Laat niet de hele jaaroogst klakkeloos meedingen, maar stel een drempel in. Dat scheelt de commissie werk, zodat iedereen alle films kan zien. In Duitsland moeten producenten zich aanmelden en 500 euro inleggen voor de organisatie van een verplichte screening voor juryleden. In Frankrijk wordt de jaaroogst van zo’n tweehonderd films teruggebracht tot pakweg vijftien titels door niet alleen te eisen dat een film een bepaald aantal kaartjes heeft verkocht, maar ook wordt uitgebracht in de VS.
5 Check de regels vooraf
Laat het Sectorinstituut — de nieuwe paraplu voor Holland Film — de jaaroogst eerst aan de Oscarreglementen toetsen vóór die aan een selectiecommissie wordt voorgelegd. Twijfelgevallen worden vooraf bij de Academy gecheckt. Zo gebeurt het tenminste in Engeland, Frankrijk en Duitsland.
Ondanks het gestuntel en gespeculeer heeft Nederland de afgelopen vijftien jaar overigens belachelijk goed gepresteerd: twee Oscars (antonia, 1995 en karakter, 1997) en twee Oscarnominaties: (zus & zo (2002), de tweeling (2003)). Of lag dat weer aan iets anders?
Daarover praten we op 9 december verder in Het Ketelhuis.
Karin Wolfs
Winteroverleg
Op woensdag 9 december vanaf 20.30u. staat Bioscoop Het Ketelhuis weer in het teken van het halfjaarlijkse debat over actuele kwesties in de vaderlandse filmpolitiek, dit keer onder de titel ‘Het Winteroverleg’.
Op de agenda staat o.a.:
– De Oscar-soap: een reconstructie van een klucht. En hoe moet het nu verder?
– Gaat de bioscoop- en filmtheaterbranche binnenkort totaal digitaal?
– Tien jaar De Oversteek. Het samenwerkingsproject tussen Filmfonds en VPRO heeft speelfilms opgeleverd als de poolse bruid, met grote blijdschap, îles flottantes, guernsey, diep, langer licht en nothing personal. Zou het Filmfonds zich hiertoe moeten beperken?
– Het Theu Boermans-effect: wat zijn de gevolgen voor de filmbranche van de gerechtelijke uitspraak over de schijn van partijdigheid van de adviescommissie van het Fonds voor de Podiumkunsten?
Het Winteroverleg wordt georganiseerd door Het Ketelhuis, in samenwerking met de Filmkrant.
De presentatie is in handen van Karin Wolfs en Alex de Ronde.