Focus: Ontdekking – vrouwen maken ook films!

Shoes

Vrouwen werkten vanaf de begintijd van de cinema in bijna alle disciplines van de cinema, maar dat veranderde toen vanaf de jaren twintig mannen hen meer en meer verdrongen. Toch waren er altijd vrouwelijke filmmakers.

Hoe bizar veel van hen in de vergetelheid zijn geraakt, is te zien in de veertien uur durende compilatie Women Make Film van Mark Cousins. Dat filmessay is in een aantal filmtheaters te zien, maar Forum Groningen vertoont daarnaast in samenwerking met het International Filmfestival Assen vijfentwintig films van vrouwelijke filmmakers. De oudste films zijn de korte zwijgende films Suspense (1913) en Shoes (1916) van de Amerikaanse filmpionier Lois Weber. Voor muzikale begeleiding zorgt filmjournalist en muzikant Kevin Toma.

Naast de genoemde twee korte films zijn te zien, in chronologische volgorde: een Maya Deren-programma (drie films, 1943-1946) met livemuziek van Kinetophone, The Hitch-Hiker (Ida Lupino, 1953), Le bonheur (Agnès Varda, 1965), Madeliefjes (Vera Chytilová, 1966), Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975), The Ascent (Larisa Shepitko, 1977), Girlfriends (Claudia Weill, 1978), Sweetie (Jane Campion, 1989), Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991), The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1998), Beau travail (Claire Denis, 1999), The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008), An (Naomi Kawase, 2015), Certain Women (Kelly Reichardt, 2016), The Rider (Chloé Zhao, 2017), Tigers Are Not Afraid (Issa López, 2017), You Were Never Really Here (Lynne Ramsay, 2017), Lady Bird (Greta Gerwig, 2018), Queen & Slim (Melina Matsoukas, 2019), Radiograph of a Family (Firouzeh Khosrovani, 2020), Once Upon a Time in Venezuela (Anabel Rodríguez Ríos, 2020), Petite maman (Céline Sciamma, 2021) en No hay camino (Heddy Honigmann, 2021). En nu maar hopen dat er in de toekomst geen deel twee hoeft te komen van Women Make Film.


Women Make Film | 1 t/m 29 september, Forum, Groningen