Euro­pean Film Aca­de­my lan­ceert Maand van Euro­pese Film

Close

De European Film Academy heeft de periode in de aanloop naar de uitreiking van de European Film Awards (10 december) uitgeroepen tot Maand van de Europese Film. In 35 landen wordt in belangrijke bioscopen een programma met films van eigen, Europese bodem gedraaid. In Nederland is Eye van de partij.

Met dit nieuwe initiatief hoopt de EFA de aanzet te geven tot de vorming van een vertoningsnetwerk waar de Europese film centraal staat. “Wat Europa mist is een sterk bewustzijn van de rijkdom en kwetsbaarheid van de eigen cinema, en de wil en toewijding om haar te respecteren en beschermen”, zegt EFA-directeur Matthijs Wouter Knol in een persbericht. “Wij zijn ervan overtuigd dat het vergroten van de zichtbaarheid van Europese films, die onze eigen Europese verhalen en geschiedenissen vertellen, niet alleen op nationaal niveau moet worden gerealiseerd. Het is een Europese zaak en we moeten ons er gezamenlijk voor inspannen. Dit initiatief is een eerste stap.”

European Arthouse Cinema Day vormt op 13 november het startschot van de Maand van de Europese Film. In veel deelnemende steden zijn daarna retrospectieven te zien, van bijvoorbeeld Lars von Trier (Praag, Tsjechië), Jacques Tati (Kolding, Denemarken), Jonas Mekas (Pristina, Kosovo en Tel Aviv, Israël), Pier Paolo Passolini (Boekarest, Roemenië) en Agnes Varda (Ferrol, Spanje).

In Nederland is het Filmmuseum Eye dat een speciaal programma uitrolt. Het aanbod bestaat uit Close (Lukas Dhondt), Rimini (Ulrich Seidl), Vortex (Gaspar Noé), Jane by Charlotte (Charlotte Gainsbourg), Holy Spider (Ali Abbasi), R.M.N. (Christian Mungiu), Piggy (Carlota Pereda), Tutankhamon: The Last Exhibition (Ernesto Pagano), Sputum (Dan Geesin) en Maken is het mooist (Rolf Orthel).


Lees ook het artikel van EFA-directeur Matthijs Wouter Knol over de Maand van de Europese Film.