Eraserhead veertig jaar na première weer te zien

Eraserhead

Groot nieuws voor fans van David Lynch. Eraserhead, een surrealistisch hoogtepunt uit het body horror-genre, is veertig jaar na de première opnieuw te zien in de bioscoop. EYE Filmmuseum is verantwoordelijk voor een splinternieuw digitaal gerestaureerde kopie van 4K-kwaliteit. Vanaf 23 november is de film te zien in combinatie met de documentaire David Lynch: The Art Life.

"De Citizen Kane van de horrorfilm" noemde Schokkend Nieuws Eraserhead. Lynch’ debuutfilm geldt inmiddels als onbetwiste klassieker. Zoals gebeurt met wel meer klassiekers, was de ontvangst in het begin nogal lauw. Slechts 25 bezoekers kwamen af op de première tijdens het Filmex Film Festival dat in 1977 werd gehouden in Los Angeles. Het moest daarna nog zes jaar duren voordat de film te zien was in Nederland.

Eraserhead is mysterieus op een groteske manier die we later zijn gaan herkennen als ’typisch Lynch’. Het verhaal draait om Henry Spencer, een jongeman met een extreem kapsel die zijn vriendin zwanger heeft gemaakt en gedwongen wordt met haar te trouwen. Ze komen terecht in een afbraakpand, waar de nieuwgeborene de hele dag het pand bij elkaar blèrt. Op een goede dag is zijn kersverse echtgenote het zat en stapt ze op, Henry alleen achterlatend met de monsterlijke baby.

De productie van Eraserhead was een nachtmerrie op zich. Lynch deed maar liefst vijf jaar over de opnames. Al die tijd moest hoofdrolspeler Jack Nance met die toeter haar op zijn hoofd rondlopen. Ook de experimentele soundtrack, die voor sommige scènes uit wel vijftien verschillende tracks bestond die over elkaar heen werden gedrapeerd, kostte veel tijd. Een testpubliek reageerde zo negatief dat Lynch op het laatst besloot twintig wel heel extreme minuten uit zijn film te knippen.

Tegelijk met Eraserhead brengt EYE de documentaire David Lynch: The Art Life in de bioscoop. Hierin vertelt de filmmaker over zijn jeugd en vroege jaren aan de kunstacademie in Philadelphia. Aan de hand van zijn schilderijen wordt duidelijk in hoeverre zijn filmwerk is beïnvloed door zijn werk met verf.

En er is nog meer voor Lynch-fans om naar uit te kijken. Want vanaf november 2018 is in het Bonnefantenmuseum in Maastricht de tentoonstelling Someone Is in My House te zien. Het is de eerste museale presentatie van Lynch’ oeuvre in Nederland. Lumière Cinema zal rond die tijd een landelijk filmprogramma rond zijn werk presenteren.