Agathe Riedinger over Diamant brut
'Schoonheid kan ook een wapen zijn'
Een jonge vrouw streeft naar uiterlijke perfectie in dit coming-of-agedrama dat de huidige hypervrouwelijke schoonheidsidealen onder de loep legt. “Dit is haar strijd voor een eigen plek in de wereld.”
Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. In haar debuutfilm Diamant brut bevraagt Agathe Riedinger wat dat gezegde voor een nieuwe generatie jonge vrouwen inhoudt. Liane (non-professionele acteur Malou Khebizi) heeft er in ieder geval haar lijfspreuk van gemaakt. De prikkelbare tiener uit de Franse Côte d’Azur wil aan de hoogst mogelijke schoonheidsidealen voldoen, zodat ze beroemd kan worden in populaire realityseries.
In feite is Liane op oorlogspad tegen zichzelf en haar slaperige omgeving, want niemand kan haar stoppen op haar missie om de ultieme vrouw te worden. Al die schoonheidsproducten, lagen make-up en cosmetische ingrepen staan in het teken van haar einddoel: een absolute overstijging van zichzelf. Economische aspiraties, lichamelijke obsessie en de zoektocht naar perfectie gaan hand in hand in dit coming-of-agedrama dat barst van de sterke ideeën – al komen die niet altijd even goed uit de verf.
Liane’s fascinatie met een hypervrouwelijk uiterlijk valt binnen een complex maatschappelijk debat. Je zou kunnen zeggen dat de huidige gepolijste, bimboachtige schoonheidsidealen vooral een mannelijk verlangen behagen en dus een esthetische voortzetting van het patriarchaat zijn. Tegelijkertijd zijn er genoeg feministische stemmen die de emancipatoire kracht zien van dit uitgesproken schoonheidsideaal.
Riedinger wil met haar film vooral dat spanningsveld onderzoeken. “Er wordt vaak op vrouwen als Liane neergekeken”, vertelt ze op een terras in Cannes, waar Diamant brut de afgelopen festivaleditie in de hoofdcompetitie draaide. “Ik voel juist empathie voor ze. Mijn doel is niet dat de kijker een oordeel velt, maar stil gaat staan bij wat achter dit esthetische fenomeen schuilt. Je zou het als een nieuw canon van vrouwelijk schoon kunnen zien, dat mogelijk wordt gemaakt door een laagdrempelige toegang tot plastische chirurgie en gevoed door de aanwezigheid van influencers op sociale media.”
Om de rol van Liane overtuigend neer te zetten zocht Riedinger naar een zekere authenticiteit, die volgens haar essentieel is om onder het oppervlak van het hoofdpersonage te komen. “Ze moest dus gespeeld worden door iemand die nog nooit eerder had geacteerd. Haar eigen energie en gevoelswereld moeten immers voelbaar zijn in de film.” Na een lange guerrillacasting in het zuiden van Frankrijk kwam men uiteindelijk bij Khebizi terecht, die inderdaad een aanstekelijke bom energie is. Haar vurige spel is gelijk ook het sterkste aspect van de film. Ook op de momenten dat Diamant brut een beetje inzakt, wekt Liane’s wanhopige missie naar perfectie genoeg voorwaarts momentum op.
Toekomstdromen
Diamant brut gaat overigens niet alleen over het uiterlijk van Liane. Zij ziet dat uiterlijk zelf ook altijd als middel om haar diep gekoesterde toekomstdromen te bereiken. Riedinger: “Liane ziet schoonheid als een manier om de blik van anderen op haar te richten. En in een tijdperk van views en clicks betekent die gefixeerde blik een vorm van macht. Sinds mensenheugenis is schoonheid voor de vrouw ook een wapen geweest waarmee ze haar eigen doelen kon proberen te behalen.”
Tegelijkertijd onderstreept deze film dat Liane’s beoogde carrièrepad in de competitieve wereld van realityseries behoorlijk onbereikbaar is. Daardoor is het ook een enigszins tragisch verhaal, over een wanhopige en kansarme tiener die misschien wel afstevent op een leven gekenmerkt door teleurstelling.
Riedinger flirt in Diamant brut ook met een meer symbolische laag. Liane’s lijdensweg naar uiterlijke perfectie gaat gepaard met een innerlijke zoektocht naar haar geloof. Christelijke associaties met aanbidding, toewijding en overgave worden in verband gebracht met Liane’s volgers op sociale media, die haar als een hedendaagse heilige ophemelen.
“Dat is de innerlijke diepte die ik haar mee wilde geven”, licht Riedinger toe. “Als gelovige zoekt ze haar eigen plek in de wereld, maar ook daar stuit ze op een spanningsveld. Ze is op een missie naar transcendentale perfectie, maar perfectie is alleen maar weggelegd voor God. Die onmogelijkheid om zichzelf te ontstijgen is dus eigenlijk waar de film over gaat.”
Diamant brut draait vanaf 30 januari 2025 in de bioscoop.