Radiograph of a Family wint Best Feature-Length op IDFA

Radiograph of a Family

In de Amsterdamse Brakke Grond en voor de hele wereld online te zien zijn vanavond de prijzen uitgereikt op documentairefestival IDFA. De prijs voor Best Feature-Length Documentary ging naar het Iraanse Radiograph of a Family van Firouzeh Khosrovani. De film won ook de Beeld en Geluid IDFA ReFrame Award for best creative use of archive, de prijs voor het beste gebruik van archiefmateriaal.

“Verscheurde foto’s en een verscheurde familie, dat is het basisidee”, zei Khosrovani een paar dagen eerder tijdens een interview. “De in Iran opgegroeide, maar inmiddels in Italië gevestigde Khosrovani begint haar nieuwe documentaire met de zin: ‘Moeder trouwde met een foto van mijn vader’. Grote kans dat dit je op het verkeerde been zet. Want Radiograph of a Family gaat niet over uithuwelijking en onderdrukte vrouwen. Wel over de tragiek van de tegenstelling tussen moderniteit en traditie, en hoe de religieuze Iraanse revolutie zowel de familie als het land in tweeën spleet. Het verhaal van haar ouders als metafoor voor Iran.” Aldus Leo Bankersen eerder deze week.

Het juryrapport: “Door middel van een meesterlijke vorm van storytelling, laat Firouzeh zien hoe de geschiedenis en de revolutie de politieke en persoonlijke scheiding van haar ouders veroorzaakt. In de loop van de tijd verandert de omgeving van de familie door invloeden van buitenaf. Het is een grootse prestatie van de filmmaker dat ze zo subtiel en poëtisch laat zien hoe politiek een gezin voor altijd kan veranderen. Het gebroken gezinsleven wordt dusdanig in beeld gebracht, met foto’s en ensceneringen, dat ook de kijker het verlies voelt.”

In de hoofdcompetitie werden dit jaar voor het eerste ook enkele ‘technische prijzen’ uitgereikt. De IDFA Award for Best Directing ging naar Vitaly Mansky voor Gorbachev. Heaven. De IDFA Award for Best Editing ging naar Hong Kong Documentary Filmmakers voor Inside the Red Brick Wall, en de IDFA Award for Best Cinematography ging naar Nemesis van editor en regisseur Thomas Imbach.

In de First Appearance competitie won Alina Gorlova de IDFA Award for Best First Appearance voor This Rain Will Never Stop. De jury: “Een opvallend mooi geschoten en gemonteerde film die ons via een persoonlijke reis blootstelt aan de verschrikkingen van de oorlog en de toeschouwer heen en weer slingert tussen pijn en heimelijke momenten van vreugde. Deze ontroerende film omhelst tradities, moderniteit, de dood en de kracht van doorzettingsvermogen. This Rain Will Never Stop is een imponerend verhaal en er is geen ontsnapping aan de destructieve en hartverscheurende verliezen die oorlogen teweegbrengen.”

Een bijzondere vermelding in deze competitie werd toegekend aan Diane Sara Bouzgarrou en Thomas Jenkoe voor The Last Hillbilly. “Hij zou zomaar de laatste hillbilly kunnen zijn”, schreef Omar Larabi eerder deze week over de film. “Dichter en iconoclast Brian Ritchie begeleidt in The Last Hillbilly vanuit het hart van de Amerikaanse Appalachen als een bezwerende predikant beelden van het land waar, aldus Ritchie, zijn voorouders zijn volk ooit naar toe gidsten in hun dromen. Halfvergane voorwerpen lijken te stammen uit die tijd: een werkhandschoen in staat van ontbinding; een verroest kolenwagentje bij een ingestorte mijnschacht. De komst van de arbeidsmigranten die later werden aangeduid als hillbillies begon als een succesverhaal.”

De FIPRESCI Award van de internationale federatie van filmcritici ging naar Ahmed Abd voor The Fifth Story. De IDFA Award for Best Dutch Documentary ging naar Paul Sin Nam Rigter voor Dealing with Death. Een bijzondere vermelding werd toegekend aan Pieter-Rim de Kroon voor Silence of the Tides.

Ondanks de beperkingen waar festivals op dit moment mee te kampen hebben, is de organisatie enthousiast over de bezoekersaantallen. “Met 3.223 online gasten ontving het festival ongeveer evenveel professionals als vorig jaar. Zij bezochten 27.673 maal een online industry programma. Het Industry programma is daarmee ongeveer even goed bezocht als in 2019. IDFA in de theaters (IDFA en IDFA Extended) was met 15.679 bezoeken nagenoeg uitverkocht. Online ontving IDFA tot op heden bijna 62.226 filmbezoeken. En het online festival gaat nog anderhalve week door. Ruim 6.100 kinderen bezochten de online schoolvoorstellingen in de klas. Door het jaar heen is het aantal bekeken films uit de online IDFA-collectie gestegen van 115.270 naar 239.554.”


Lees hier het interview dat we kort voor IDFA hadden met festivaldirecteur Orwa Nyrabia. Op de site van IDFA is een overzicht te vinden van eerdere winnaars van de Award for Best Feature-Length Documentary