Focus: Nieuwe stoelen en 25 publieks­favo­rieten in Lab111

  • Datum 04-11-2019
  • Auteur Jos van der Burg
  • Categorieēn Agenda
  • Deel dit artikel

Holy Motors

Lab111 bestaat vijf jaar en viert dat met nieuwe stoelen in de bioscoopzaal en de vertoning van 25 publieksfavorieten. Betere stoelen was een grote wens van het publiek, dat vanaf nu niet meer bang hoeft te zijn voor rugpijn.

‘Door de jaren heen hebben jullie – het publiek – ons veel uitstekende suggesties gedaan. Vele ervan gingen over films waarvan jullie wilden dat we die vertoonden, maar het meest dwingende verzoek betrof nieuwe stoelen in onze bioscoop.’ Aldus staat te lezen op de website van Lab111 over de heropening van de bioscoopzaal. Het verzoek is ingewilligd: de bioscoopzaal van Lab111 heeft 122 nieuwe stoelen.

Vanaf 6 november kunnen we ze uitproberen, want dan heropent de nieuwe zaal. Dat wordt tot eind januari gevierd met een selectie van 25 door het publiek gekozen films. Als het programma iets duidelijk maakt, is het dat het Lab111-publiek een brede smaak heeft, waarin ook bizarre films (onder andere Holy Motors en twee keer Terry Gilliam) en cultfilms (twee keer John Carpenter) niet ontbreken.

Alle films, waarvan sommige door kenners worden ingeleid, op een rijtje: Roma (Alfonso Cuarón, 2018), The Thing (John Carpenter, 1982), Mishima: A Life in Four Chapters (Paul Schrader, 1985), My Neighbor Totoro (Hayao Miyazaki, 1982), Willow (Ron Howard, 1988), They Live (John Carpenter, 1988), The Silence of the Lambs (Jonathan Demme, 1991), The City of Lost Children (Jean-Pierre Jeunet en Marc Caro, 1995), 12 Monkeys (Terry Gilliam, 1995), Perfect Blue (Satoshi Kon, 1997), Fear and Loathing in Las Vegas (Terry Gilliam, 1998), Memento (Christopher Nolan, 2000), Crouching Tiger, Hidden Dragon (Ang Lee, 2000), Primer (Shane Carruth, 2004), Pan’s Labyrinth (Guillermo del Toro, 2006), Moon (Duncan Jones, 2009), A Serious Man (Joel en Ethan Coen, 2009), Holy Motors (Leos Carax, 2012), Upstream Color (Share Carruth, 2013), Mommy (Xavier Dolan, 2014), The Handmaiden (Park Chan-wook, 2016) en You Were Never Really Here (Lynne Ramsay, 2017).


Lab suggestions, t/m eind januari.