Fleishman Is in Trouble

Vastgelopen veertigers aan de Upper East Side

Fleishman Is in Trouble

In de voortreffelijke miniserie Fleishman Is in Trouble blijkt een stukgelopen huwelijk van een succesvol echtpaar uit New York de katalysator voor een zelfonderzoek naar gebroken dromen.

Hoeveel rijkeluissatire kan een mens aan? De afgelopen jaren werden we als kijker doodgegooid met films en series waarin het gedrag van de rijken flink op de hak werd genomen. Succession, The White Lotus, Glass Onion, Triangle of Sadness, The Menu: weinig dingen zo hip als lachen om de makken van de haves.

Effectief is het zeker, maar de lol gaat er ook snel vanaf. We weten het inmiddels wel, dat de rijken in het dagelijks leven vaak net zo aan het rommelen zijn als de rest van de mensheid.

De achtdelige serie Fleishman Is in Trouble past ogenschijnlijk moeiteloos in diezelfde categorie van ‘rijkeluisprobleempjes’. De serie – gebaseerd op het gelijknamige boek van de Amerikaanse journalist Taffy Brodesser-Akner, die de verfilming zelf schreef – draait om Toby en Rachel Fleishman (Jesse Eisenberg en Claire Danes). Hij is een succesvol arts, zij een succesvol theateragent. De Fleishmans zijn daarmee typische voorbeelden van succesnummers, die het geschopt hebben tot de Upper East Side van New York, waar alles draait om status, inkomen en aanzien.

Maar al aan het begin van de serie ligt dat geïdealiseerde plaatje in duigen. Toby en Rachel zijn gescheiden en Toby wordt ineens verantwoordelijk voor de zorg voor hun twee kinderen, wanneer Rachel spoorloos verdwijnt. Voor Toby komt die wending niet echt gelegen, want hij heeft net de wereld van online dating ontdekt. Als veertiger blijkt hij verrassend goed in de markt te liggen, maar tussen het vozen door kan hij niet anders dan terugdenken aan de momenten waarop zijn huwelijk langzaam stukliep.

Omdat Brodesser-Akner in eerste instantie vooral het perspectief van Toby kiest, krijgen we het idee dat Rachel een kille vrouw is die haar carrière en eigen welzijn verkiest boven dat van haar kinderen. Toby lijkt in dat opzicht de zielige goedheid zelve, als alleenstaande vader die ineens wordt ‘opgezadeld’ met de zorg voor zijn kinderen. Maar de voice-over van Toby’s jeugdvriendin Libby (de geweldige Lizzy Caplan) doet vermoeden dat het verhaal van de Fleishmans een stuk veelzijdiger is dan het drama van een in de steek gelaten vader. Brodesser-Akner speelt zo een slim spel met perspectieven en daarmee ook met onze sympathie voor de hoofdpersonages.

Meer nog dan een portret van een gebroken huwelijk, is Fleishman Is in Trouble een serie over gebroken dromen van veertigers. Dat zien we het sterkst in het personage van Libby, die ooit een veelbelovend journalist was, maar nu heeft gekozen voor een fulltime bestaan als huismoeder en ergens in een buitenwijk haar dagen telt. Was ze niet ooit een vrouw met dromen en ambities, die een spannend leven wilde leiden? Hoe is ze dan in vredesnaam beland in een situatie waarin ze zich vooral druk moet maken om buurtbarbecues en vieze voetbalschoenen?

Die worsteling zien we ook terug bij de Fleishmans, want ook Toby en Rachel hebben geen idee meer wat hun leven precies de moeite waard maakt. In deze literaire dramaserie – Brodesser-Akner verfilmt haar eigen boek behoorlijk trouw – komen daar ook nog zaken bij als postnatale depressie, de angst voor controleverlies en de vraag wanneer je leven precies ‘af’ is.

Fleishman Is in Trouble is duidelijk geen plotserie maar drijft vooral op de personages. Een cynicus kan dit nog steeds typische ‘rijkeluisproblemen’ noemen, maar in het gelaagde verhaal van Brodesser-Akner worden de personages of verhaallijnen nooit eendimensionaal. Dat de personages veel meer zijn dan geschreven karikaturen, is ook te danken aan het geweldige spel van de slim gecaste acteurs. Eisenberg en Danes worden vaker getypecast volgens de rollen waarmee ze doorbraken: Eisenberg als neurotisch mankind (The Social Network, 2010), Danes als emotionele vulkaan die voortdurend op uitbarsten staat (Homeland, 2011-20). Zonder te verklappen hoe: Brodesser-Akner maakt slim gebruik van die archetypen. Vooral Danes mag ruimte vrijmaken voor een Emmy Award, door haar voortreffelijke spel in de minstens zo voortreffelijke voorlaatste aflevering.

Zo vertelt Fleishman Is in Trouble een verhaal dat veel kanten opgaat, maar uiteindelijk neerkomt op één kernvraag: wanneer hebben we genoeg in ons leven? Rijkeluisproblemen of niet, zo diepgravend, treffend en tragikomisch als in deze serie worden ze meestal niet verbeeld.

Fleishman Is in Trouble is te zien op Disney+ (VoD)