The Menu
Grappig en duister eetspektakel
In deze smakelijke horrorsatire van de regisseur van Succession heeft chefkok Ralph Fiennes sardonische verrassingen in petto voor een groep superrijken.
Ze kunnen het eilandje alleen per boot bereiken. Kersvers koppel Margot (Anya Taylor-Joy) en Tyler (Nicholas Hoult) zijn uitverkoren om met een zéér exclusieve groep mensen te mogen eten in het afgelegen sterrenrestaurant van de mysterieuze chefkok Slowin (Ralph Fiennes).
Tyler is dolenthousiast over het tripje: als fan van kookprogramma’s is dit zijn culinaire climax. Maar Margot ziet op het afgelegen eiland waar het restaurant zich bevindt vooral veel absurds gebeuren. Het personeel voegt zich slaafs naar de nukken van Slowin, vertrekken van het eiland is zonder boot onmogelijk en de gastvrouw weet nét iets te veel van alle gasten.
Met sardonisch genoegen neemt The Menu vervolgens het sektarische aspect van sterrenrestaurants, chefkoks en pretentieuze gasten op de hak. Van de omhooggevallen actiefilmster tot de iets te fanatieke restaurantrecensent. Stereotypen alom dus, maar ze zijn in goede handen bij regisseur Mark Mylod. Die is vooral bekend als maker van HBO-hitserie Succession (2018-21), ook een productie die de superrijken met sardonisch genoegen fileert. Mylod heeft de kenmerkende flegmatieke stijl van die serie meegenomen naar The Menu en dat betaalt zich uit in een heerlijk groots, grappig en duister eetspektakel dat de draak steekt met de allerrijksten.
De satire is wat minder scherp dan in Succession, maar blijft overeind door een sterrencast in bloedvorm. Fiennes, die vaak op zijn best is als hij over de top mag gaan (zie bijvoorbeeld zijn rollen in In Bruges, 2008, en The Grand Budapest Hotel, 2014), mag zijn meest satanische kant tonen. Waar al Slowins gasten uit ontzag meegaan in zijn gekke grillen, vormt Taylor-Joy’s Margot een prettig tegenwicht. Ook zij is niet helemaal wie ze lijkt en in deze wereld is ze de outsider die de regels voortdurend uitdaagt. Taylor-Joy’s acteerduellen met Fiennes zijn een culinaire traktatie op zich. Hoult heeft ondertussen een dankbare bijrol als komische klootzak.
In de derde akte verliest de film wat stoom, maar dat doet weinig af aan het smakelijke plezier, want Mylod durft het aangenaam vet aan te zetten. The Menu is een verrukkelijke horrorsatire, die het best geconsumeerd kan worden met een flinke korrel duur zeezout. Als film geen fine dining, maar eerder een heerlijk gekruide steak met friet. En laten we eerlijk zijn: dat is soms gewoon véél lekkerder dan al die pretentieuze liflafjes.