Muziek Life of Pi volgens critici beste van 2012

Misschien houdt Mychael Danna nu evenveel van critici als van zijn Golden Globe
Mychael Danna, Alexandre Desplat, Fernando Velázquez en veteraan John Williams waren de ongenaakbare favorieten voor de jaarlijkse filmmuziekprijzen van de International Film Music Critics Association. Zij hadden ieder vier nominaties. Maar bij de uitreiking gisteren in Los Angeles vielen maar liefst elf films in de prijzen. Life of Pi werd verkozen tot beste soundtrack van het jaar.
In voorgaande jaren was het meestal zo dat één titel met kop en schouders boven de rest uitstak en er met het leeuwendeel van de prijzen vandoor ging. In 2011 was dat bijvoorbeeld War Horse, in 2009 Up. De uitslag van dit jaar is de meest diffuse in de geschiedenis van de IFMCA. Het jaarlijkse prijzenfestijn van filmmuziekcritici bestaat sinds eind jaren negentig en is de opvolger van het gala van de inmiddels opgeheven Film Music Critics Jury. Van de 55 stemmende leden van de IFMCA komen er vier uit Nederland.
Mychael Danna kreeg de hoofdprijs — beste soundtrack van 2012 — voor zijn muziek voor Life of Pi. De Canadese componist won eerder ook al een Golden Globe. Hij is dit jaar met Life of Pi genomineerd voor een Oscar.
De ultra-productieve Danny Elfman, die de muziek schreef voor onder andere Frankenweenie, Men in Black III, Promised Land en het Oscar-genomineerde Silver Lining Playbook, komt sinds jaar en dag al voor in de winnaarslijstjes van de IFMCA. Dit jaar werd hij benoemd tot filmcomponist van het jaar. Vooral het brede spectrum aan stijlregisters dat hij bespeelt, heeft hem de prijs opgeleverd. Elfman schakelt met het schijnbaar grootste gemak van duistere soundscapes (Dark Shadows) naar Bernard Herrmann-achtige composities (Hitchcock) of soft rock (Silver Linings Playbook). Hij kreeg de onderscheiding al een keer eerder in 2008.
Nathan Johnson, die de onconventionele, hoogst ritmische soundtrack schreef voor Looper, werd in het zonnetje gezet als grootste aanstormende talent. De 37-jarige Amerikaan mag zich Breakout Composer of the Year noemen.
De prijs voor individuele filmcompositie ging naar Fernando Velázquez. De Spanjaard kreeg de onderscheiding voor het in de legendarische Abbey Road studio’s opgenomen titelnummer van The Impossible. De jury noemde de zwaar op strijkers rustende compositie ‘an overwhelming emotional powerhouse’.
Naast deze hoofdprijzen reiken de filmmuziekcritici ook nog aparte onderscheidingen uit voor muziek in diverse genres, zoals komedie, actiefilm of documentaire. Ook daar werden de prijzen netjes verdeeld onder een breed veld. Applaus was er voor John Williams (Lincoln), Walter Murphy (Ted), Thomas Newman (Skyfall), Michael Giacchiono (John Carter), Alexandre Desplat (Rise of the Guardians) en Panu Aaltio (Metsän Tarina).
Het mag opmerkelijk heten dat twee films die genomineerd zijn voor een Oscar in de categorie ‘best original score’ — Argo en Anna Karenina — geheel buiten de boot vielen bij de critici. Ook bij de Oscar-genomineerden voor ‘best original song’ zitten namen waar de professionals blijkbaar anders over dachten: Chasing Ice en Les Misérables.
Edo Dijksterhuis