Frankenweenie

Tim Burtons Frankenstein

• Datum 27-09-2012
  • Gerelateerde Films Frankenweenie
    Tim Burton
    01-01-2012

Welke andere regisseur dan Tim Burton krijgt het bij Disney voor elkaar om een stop-motion jeugdfilm over dode beestjes te maken? In zwart-wit? Maar ja, Tim en de studio hebben dan ook een lange geschiedenis samen.

Het was het Walt Disney van The Black Cauldron waar de jonge Tim Burton zijn eerste werk als animator mocht uitvoeren. Nadat hij indruk had gemaakt met de korte film Vincent, kreeg Burton de vrije hand voor een korte speelfilm. Frankenweenie (1984), over een jongetje dat zijn doodgereden hond tot leven wekt als ware het een natuurkunde-opdracht, was zuiver Burton. Een ode aan de klassieke Hollywood-monsterfilms, uitgevoerd in zwart-wit, maar met een hedendaagse, humoristische benadering. Bij Disney konden ze er niet om lachen. Frankenweenie had ze een miljoen dollar gekost, en het resultaat was veel te tegendraads voor de beoogde doelgroep. De film belandde op de plank, en Burton werd ontslagen. Hij vertrok naar Warner om daar uit te groeien tot een van de meest profijtelijke filmmakers van zijn generatie. Bij Disney viel al snel het muntje dat ze de kip met de gouden eieren hadden laten lopen. Frankenweenie kreeg alsnog een video-release.

Op tilt
En nu is daar Frankenweenie 3D, de avondvullende voorstelling. In stop-motion animatie dus, waarbij Burton de regie ditmaal niet heeft overgelaten aan een ander (zoals bij Nightmare Before Christmas). Inhoudelijk is er niet zoveel veranderd. Victor verliest zijn geliefde Sparky, brengt hem door middel van een Frankensteiniaans experiment weer tot leven, en moet vervolgens zien hoe de keurige buitenwijk waar hij woont op tilt slaat. Er zijn enkele nieuwe vondsten, zoals de creepy kat Mr. Whiskers, die omens poept. En in Victors excentrieke natuurkundeleraar komt Burtons jeugdheld Vincent Price tot leven.
Wat deze Frankenweenie vooral aantoont is hoeveel van Burtons ideeën al aanwezig waren in die eerste korte film. Er zijn voorproefjes van Edward Scissorhands en Pee Wee’s Big Adventure, er is de klassieke gruwel met het modernistische jasje: Tim wist van meet af aan wat hij wilde.
Maar waarin schuilt nu precies de meerwaarde van deze Frankenweenie? Burton levert een lieve, constant inventieve en schitterend vormgegeven kinderfantasie af. Maar hij had kunnen laten zien dat hij als kunstenaar echt was gegroeid als hij het verplichte Disney-happy end had ingeruild voor een beter aanvoelend donkerder einde. Want is de dood niet voor iedereen een onvermijdelijk gegeven? Maar ja, daar verkoop je weer geen speelgoed mee.
Burton en Disney: ze hebben eigenlijk altijd al goed bij elkaar gepast.

Mark van den Tempel