It’s a wrap

En verder nog in het nieuws deze week

Rosie & Moussa en Vechtmeisje winnaars Cinekid. Vier animatiefilms van Ultrakort bekend. Nog een horrorstreamingdienst: Fear Unlimited. Telescoop-geld voor Zee van Tijd. Romeinse prijs voor Tulipani. Streamingdienst Apple in één klap in honderd landen live. Vroege exit dreigt voor Filmster Gezocht. Go Short komt met prijzen voor videoclips en VR. Facebook probeert zichzelf uit te vinden als onderscheidend videoplatform. Gouden Films voor Superjuffie en Elvy’s Wereld: So Ibiza! NTR komt met Sinterklaas-documentaire. YouTuber Dylan Haegens spreekt Asterix-film in.

Eind vorige week eindigde de herfstvakantie en daarmee Cinekid. Dat ging traditiegetrouw gepaard met een prijzengala. Rosie & Moussa van de Belgische regisseur Dorothée van den Berghe werd uitgeroepen tot Beste Kinderfilm, met een eervolle vermelding voor Wintervliegen van Olmo Omerzu. De publieksprijs ging naar Los Bando van Christian Lo. Beste Nederlandse Familiefilm van dit jaar was Vechtmeisje van Johan Timmers.

Komende zomer toont Pathé weer vier korte animatiefilms als voorfilm in de bioscoop. Het is de tiende editie van Ultrakort, een competitie die wordt georganiseerd door het Nederlands Filmfonds, Fonds 21 en Pathé. In Blind Date wordt Bodine tijdens haar date met uitslover Bas tot wanhoop gedreven totdat ze ontdekt dat ze iets gemeenschappelijks hebben. Cinema is een avontuurlijk drama over een jongen die een magische dimensie in de bioscoopzaal ontdekt. Human Nature gaat over de liefde van mensen voor dieren en het leed dat wij ze aandoen. Rauw, tenslotte, biedt een kritische kijk op vervuiling van de oceaan.

Twee weken kondigden we al de komst aan van Horrify, een streamingdienst voor horrorfilms. Die werd gelanceerd op 31 oktober, Halloween. Een maand later krijgt die nieuwe dienst al concurrentie. Want vanaf 30 november is Fear Unlimited in de lucht. Het streamingplatform is een initiatief van producent Jan Doense, onder liefhebbers van het bloederige en abjecte beter bekend als Mr Horror. Fear Unlimited is met een catalogus van honderden titels een paar maatjes groter dan Horrify. Het aanbod bevat onder andere I Am Not A Serial Killer, Southbound, Let the Right One In en What the Waters Left Behind.

Zee van Tijd is de volgende Telescoop-film. De film van Theu Boermans over twee jonge mensen die elkaar in de jaren zeventig op zee kwijt raken om na 36 jaar herenigd te worden, krijgt een bijdrage van €1,8 miljoen. Het Telescoop-programma is een samenwerking tussen NPO, CoBO en het Nederlands Filmfonds. Eerder Telescoop-films waren onder andere Wiplala, Publieke Werken en Bankier van het Verzet.

Het is weer prijs voor Tulipani. De film van Mike van Diem over een Zeeuwse boer die na de watersnood naar Italië fietst om daar tulpen te kweken, won tijdens het Romeinse Festival del Cinema Dei Castelli Romani de prijs voor beste film. Tulipani was vorig jaar de openingsfilm van het Nederlands Film Festival.

De videodienst van Apple komt eraan en dat gaan we merken. Ging de lancering van Netflix, Amazon en YouTube nog stapsgewijs, Apple gaat voor de big bang. Op één dag wordt de streamingdienst in honderd landen uitgerold. De datum is nog niet vastgesteld maar de verwachting is dat het evenement plaatsvindt in maart 2019. Dan zullen Oprah Winfrey, Jennifer Aniston en al die andere sterren die door Apple zijn gecontracteerd klaar staan met hun eigen producties. Concurrent Disney volgt een half jaar later met een eigen streamingdienst.

Filmster Gezocht is geen succes, om het mild uit te drukken. De SBS6-talentenjacht rondom acteurs beleefde afgelopen week haar vierde aflevering. Al vanaf het begin waren de kijkcijfers om te janken maar nu is een diepterecord bereikt. Niet meer dan 160.000 mensen keken. Genoeg voor een snelle exit.

Go Short introduceert een aantal nieuwe prijzen voor haar 2019-editie. Die gaan naar de beste internationale videoclip, de beste Nederlandse videoclip en de beste virtual reality-film. De prijzen voor videclips worden toegekend door een internationale vakjury. De Go Short VR Award is uitsluitend bedoeld voor films die 360 graden in beeld brengen.

Facebook hongert naar bewegend beeld. Want uit onderzoek van Ampere Analysis bleek afgelopen week dat Amerikaanse en Europese internetgebruikers steeds minder naar filmpjes op het platform kijken. En dat is wel de meest geliefde content. Vandaar dat de internetgigant samenwerkingscontracten is aangegaan met onder andere MTV Studios, Murray Productions en The Dodo. Met Facebook Watch wordt volgens Zuckerberg en co een onderscheidend videoplatform neergezet, dat ruimte biedt aan “co-watching, interactiviteit en community-driven ervaringen”.

De herfst is goed voor bioscoopbezoek en dat is te merken aan de Gouden Film-teller. Die sprong afgelopen week van zeven naar negen voor 2018. Eerst bereikte Superjuffie de status die hoort bij meer dan 100.000 bezoekers. Daarna was het de beurt aan Elvy’s Wereld: So Ibiza!

De pepernoten liggen in de schappen. Een mooie tijd dus voor de NTR om een Sinterklaas-documentaire aan te kondigen. Hoofdpersoon is taxichauffeur Marcel die het hele jaar uitkijkt naar het moment dat hij zich kan verkleden tot goedheiligman. Wordt uitgezonden op 2 december op NPO3.

De filmcarrière van YouTuber Dylan Haegens lijkt na De film van Dylan Haegens echt van de grond te komen. Hij is nu gevraagd de stem in te spreken van Teleferix in de nieuwe familiefilm Asterix, Het geheim van de toverdrank. Het is overigens niet zijn eerste klus als stemacteur. In 2015 deed hij al de stem van Karel de Zeemeeuw in The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water.