De film van Dylan Haegens

Een bucket-list item volgens de YouTube-ster

• Datum 15-08-2018
  • Gerelateerde Films De film van Dylan Haegens
    Dylan Haegens en Bas van Teylingen
    01-01-2018

YouTube-ster Dylan Haegens maakt met De film van Dylan Haegens de sprong naar het bioscoopscherm. Springen zijn 1,4 miljoen abonnees met hem mee? ‘Geef de mensen wat ze willen’, zegt regisseur Bas van Teylingen.

Door Joost Broeren-Huitenga

Als kersverse YouTuber werd Bas van Teylingen op een event in 2016 aangesproken door een aimabele, lange, blonde jongen. Of ze niet eens samen een filmpje konden maken? Tuurlijk, leuk joh. "Toen hij wegliep, stond mijn zoontje van elf met open mond te kijken: ‘Pap, weet je wel wie dat was? Dat was Dylan Haegens!’ Bleek hij dus een van de grootste YouTubers van Nederland."
Precies die generatiekloof hoopt Van Teylingen met De film van Dylan Haegens, die hij samen met de Venrayse webfilmster regisseerde, een beetje te overbruggen.
Eerst even de basics, voor wie ouder is dan dertig is en nog nooit van Haegens heeft gehoord. De 26-jarige YouTuber (pas op: geen vlogger) begon in 2010 zijn eigen kanaal op YouTube — in een interview met De Limburger noemde hij zichzelf al ‘een YouTube-dinosaurus’. Op het kanaal brengt hij wekelijks humoristische sketches en andere korte filmpjes, die hij samen maakt met Teun Peters (camera), Rick Vermeulen (design/animaties) en zijn vriendin Marit Brugman (scripts en productie). Luchtige filmpjes, vol zelfspot en slapstick.
Inmiddels heeft Haegens’ kanaal dik 1,4 miljoen abonnees, het tweede kanaal TeamDylanHaegens bijna 700.000, en is er een uitgebreide lijn aan merchandising, met petjes, shorts en schoolagenda’s met zijn catchphrase "Hey, mensen!" erop. Het maakt hem (volgens De Social Podcast) één van de pakweg dertig Nederlanders die kunnen leven van het YouTuben. En nu heeft hij dus ook zijn eigen film gemaakt.

Van scherm naar doek
De sprong van YouTube naar het grote doek hing al een poosje in de lucht. Enzo Knol met bijna 2 miljoen abonnees waarschijnlijk de bekendste Nederlandse vlogger, kondigde in 2015 al aan de hoofdrol te gaan spelen in de speelfilm Offline, die uiteindelijk niet gemaakt werd. En vorig jaar werd Djamila, alias MeisjeDjamila (dik 1 miljoen abonnees), gecast in de hoofdrol van de tienerfilm Misfit.
Maar Haegens is de eerste Nederlandse YouTuber die niet alleen op het grote scherm te zien is, maar — zoals de titel De film van Dylan Haegens enthousiast benadrukt — zijn film ook echt zelf heeft gemaakt. Hoewel het initiatief voor het project bij regisseur Bas van Teylingen en scenarist Michiel Peereboom lag, waren Haegens en zijn team bij elke stap betrokken. Het resultaat is een film die qua humor dicht bij de grappen en grollen van het online kanaal ligt, maar visueel wel een paar stapjes groter gaat.
Nu is de vraag of het publiek met hen mee wil verhuizen van beeldscherm naar bioscoopdoek. Als dat lukt zou De film van Dylan Haegens best eens een kassucces kunnen worden. "Voor een Nederlands film is men met 100.000 bezoekers al blij, maar als Dylan 100.000 views op een video heeft dan moet hij zich achter zijn oren krabben — hij heeft per maand ongeveer 20 miljoen views op zijn kanaal. Zelfs als maar een klein deel van zijn abonnees komt, en ieder kind minimaal één ouder meeneemt, dan zou ik er niet gek van opkijken als we op 500.000 bezoekers uitkomen. Dat zou natuurlijk bizar zijn. En voor dit budget is het helemáál grappig."

Oudere versie
Van Teylingen (op YouTube actief op zijn kanaal Jeukvogel, dik 50.000 volgers) werd na die eerste ontmoeting in 2016 al snel een half lid van Team Dylan Haegens — de twee speelden gastrollen in elkaars filmpjes, Van Teylingen regisseerde een aflevering van Haegens’ soap-parodie Cliffhanger en hij was presentator op diverse live events rond de YouTuber. Van Teylingen: "Hij voelt als een jongere versie van mijzelf, en ik voor Dylan als een oudere versie van hemzelf."
Van Teylingen stoorde zich aan de soms wat lacherige reacties op het filmplan in de traditionele media. "Ze hebben geen idee! Dylan is creatief ondernemer, hij heeft in de afgelopen zeven jaar een heel bedrijf opgebouwd, met een kantoorpand en medewerkers in dienst. Daar wordt dan op neergekeken, maar dat is vooral angst en onwetendheid. YouTubers en influencers zijn de sterren van dit moment, dus dan is het voor mij logisch dat zij, als ze iets kunnen, ook in films spelen of muziek maken. Zij zijn de helden van de jongere kijkers — give the people what they want."

Best wel leuk
Een ‘bucket-list-item’, noemde Haegens het maken van een speelfilm in een online interview, en die term gebruikt ook Van Teylingen. "Een bioscoopfilm regisseren, dat is nogal iets, en dat heb ik nu gedaan. Dat vind ik echt heel tof, en Dylan ook." Maar dat was niet de belangrijkste reden om de stap naar het grote doek te zetten. "De bioscoop is het perfecte medium om ouders en kinderen te verbinden. Film is een event: samen in de zaal, die beleving, dáár gaat het om. Ik ga de komende weken heel vaak ergens in een hoekje van een bioscoopzaal zitten om te zien hoe mensen reageren, die lach of ontroering of misschien teleurstelling te voelen."
Die verbinding tussen ouders en kinderen zag Van Teylingen al eens toen hij regie deed voor de theatershows van Ernst, Bobbie en de rest. "Die hadden grappen voor de kinderen én de ouders. Dat versterkte de connectie want de passie van hun kinderen kwam veel dichterbij voor ze."
Hetzelfde geldt voor De film van Dylan Haegens, hoopt hij. "Er zitten grappen in die de kinderen misschien niet zullen snappen, maar waar de ouders om kunnen gniffelen. Het is bedoeld als een brug: ga eens kijken waar je kind zo dol op is. Om te zien waarom ze die schoolagenda willen en elke zondagochtend om 9 uur perse die video willen zien, maar ook zodat ouders zien dat het best wel leuk is. Ik ben 44, ik ben ook ouder van drie kinderen en ik vind het echt heel leuk om aan mee te doen en naar te kijken."