Cinekid 2022

Urgentie en fantasie

Yuku en de Himalayabloem

De herfstvakantie is in aantocht, en daarmee ook Cinekid Festival. Dit internationaal toonaangevende kinderfilmfestival verrast kinderen in het hele land opnieuw met de nieuwste internationale en Nederlandse films. Een kleine vooruitblik met Hidde de Vries, sinds februari hoofd films en series bij het festival.

Deze 36ste editie van Cinekid opent met Totem, de eerste jeugdfilm van Sander Burger. Een realistisch Rotterdam gaat daarin hand in hand met een onverwacht fantasie-element. Een meisje dat bedreigd wordt met uitzetting naar Senegal krijgt hulp van een reusachtig stekelvarken.

Waarom viel de keus voor de opening op dit avontuur? “In de eerste plaats omdat het een Nederlandse productie is”, stelt Hidde de Vries. “Vorig jaar lukte dat ook, toen openden we met Captain Nova. Cinekid was ook betrokken bij het ontwikkelingstraject van Totem. We zijn een internationaal festival, maar we vestigen met de openingsfilm ook graag de aandacht op de Nederlandse kinderfilmproductie, die hoog staat aangeschreven.”

Daarnaast vindt De Vries het heel mooi dat Totem zo’n urgent en maatschappelijk thema verwerkt in een toegankelijke familiefilm. “Dat is ook echt Cinekid. Kinderen nieuwe werelden laten zien, met nieuwe perspectieven, en dat op een manier waar ze enthousiast van kunnen worden.”

Matties

Cinekid vertoont dit jaar meer dan 40 lange en 89 korte films uit 54 verschillende landen. Uit Nederland naast Totem onder meer de premièrefilms Matties van Ineke Houtman en het coming of age-drama Dojo. Eveneens in de Nederlandse competitie opgenomen zijn Knor en Shabu (beide Gouden Kalf-winnaars) en, verrassend, de dansanimatie Coppelia.

Pluriforme wereld
“Ik ben superblij dat de internationale competitie sterk en divers is, met films uit veel verschillende landen”, zegt De Vries. “Veel films die ik als kind graag had willen zien en die een pluriforme wereld tonen. Het is inderdaad waar dat in de internationale competitie voornamelijk Europese titels zijn opgenomen. Er worden in Europa veel kinderfilms geproduceerd, maar deels heeft het ook te maken met de Europese subsidie dat we krijgen. Dat betekent dat we de kans krijgen om veel films uit Europese landen te vertonen. Het vinden van een goede balans in je programmering is soms moeilijk, maar ik denk dat we daar dit jaar goed in geslaagd zijn.”

“In de korte filmcompetitie er meer ruimte voor niet-Europese titels, waaronder Aziatische films. Er is dit jaar maar één Amerikaanse feature, The School for Good and Evil. Een Harry Potter-achtig verhaal dat later uitkomt bij Netflix, wij hebben een voorpremière. Die al uitverkocht is.”

Comedy Queen

Gevraagd naar persoonlijke tips noemt De Vries als eerste het Zweedse Comedy Queen, over een meisje dat na de dood van haar moeder besluit haar verdriet weg te jagen door standup-komiek te worden. “Deze film heeft mij persoonlijk echt geraakt, en ik ben daarom ontzettend blij dat Cinekid de Nederlandse première heeft. De hoofdrolspeelster en de regisseur komen ook. In december komt de film ook in de bioscoop.”

“Een andere tip is Stoere Frans, een Oostenrijks-Duitse productie over een jongen die aangezien wordt voor een meisje. Hij wil graag stoer zijn en mannendingen doen, maar daardoor verliest hij juist zijn vriendjes. Een grappige film die kinderen laat zien wat masculiniteit is.”

“Een heel mooie en originele animatie voor 5+ is Yuku en de Himalayabloem van Arnaud Demuynck, over een muisje dat met haar ukelele iedereen laat dansen. Cinekid heeft al veel korte animaties van Demuynck vertoond, en wij zijn trots dat we nu ook zijn eerste feature gaan vertonen.”

Quizzen
“Omdat de meeste Nederlandse films al eerder in de bioscoop uitkwamen zijn er dit jaar in de Nederlandse competitie maar drie premièrefilms, waar ik overigens wel heel blij mee ben. Maar een voorstelling op Cinekid heeft wel vaak iets extra’s. De kinderen kunnen acteurs en filmmakers ontmoeten, of een van de masterclasses bijwonen. Bij Dojo bieden we een gratis judoclinic met judoka Roy Meyer aan.”

Nieuw dit jaar is dat bij een aantal films een quiz wordt gehouden. “Dat kan na de vertoning, maar ook vooraf, zodat kinderen spelenderwijs wat achtergrondinformatie oppikken. Bij de Tunesische film A Second Life kunnen ze bijvoorbeeld alvast wat leren over Tunesië en de sociale situatie en de armoede, die de reden kan zijn om in een bootje de zee over te steken. Als ze dat weten zitten ze beter in het verhaal. Bij de documentaire Bangla Surf Girls uit Bangladesh leren ze iets over gedwongen huwelijken en het kastesysteem.”

Voor De Vries is het belangrijk dat een film iets te vertellen heeft. “Als het kan iets maatschappelijks, hoe klein ook. Films moeten onderhoudend en spannend zijn, kinderen enthousiast maken, kwaliteit hebben en kinderen serieus nemen in hun ervaringen. Ik ben zelf opgegroeid in Friesland, waar mijn moeder samen met haar vrienden als vrijwilligers een klein filmhuis met dertig stoelen runt. Ik hielp daar vroeger en zag heel veel. Ik merkte dat het belangrijk is dat een film je raakt en aan het denken zet. Kinderen moeten er na afloop graag over willen vertellen.”

Burny Bos
De Vries vestigt ook met klem de aandacht op het speciale programma gewijd aan Burny Bos. “Deze schrijver en producent die van grote invloed is op de Nederlandse jeugdfilm is ziek en wordt niet meer beter. Burny Bos is verbonden met mijn jeugd. Toen ik een jaar of zes was, was ik verslingerd aan Abeltje, en ook Het zakmes heb ik talloze keren gezien. Er bestaat een jeugdfoto van mij waarop ik met een krant op de wc zit, net zoals ik in Het zakmes had gezien. Het zijn films met net iets brutalere, nieuwsgierige kinderen. Burny liet de filmwereld zien dat het kon, hij heeft veel in gang gezet.”

Pluk van de Petteflet

Het Burny Bos-programma trapt 16 oktober af met Pluk van de Petteflet, gevolgd door klassiekers als Knofje, Brammetje Baas, Het zakmes en Minoes. Pluk van de Petteflet zal in de herfstvakantie op alle Cinekid-locaties in heel Nederland te zien zijn. Hoofdrolspeler Yanieck Devy is bij de speciale voorstelling op 16 oktober in Amsterdam aanwezig.

Want net als in voorgaande jaren waaiert Cinekid Festival weer uit over dertig locaties in het hele land. Nieuw is dat daar nu vooral nieuwe titels uit het hoofdprogramma te zien zijn. Maar ook Nachtwoud, vorig jaar winnaar van de jeugdjuryprijs van Cinekid.

“Het hoofdprogramma is ook dit jaar weer in Pathé Amsterdam-Noord, maar deze keer beschikt Cinekid over de hele bioscoop, zodat het hele gebouw nu in festivalsfeer is”, vertelt De Vries. “Verder is er steeds meer samenwerking met scholen en andere instellingen, zoals nu de jeugdtheaterschool DAT!. Er zijn optredens op het buitenterrein, en er is een gratis opblaasbios die we speciaal uit Portugal hebben laten komen. In Portugal wordt die gebruikt om films te vertonen voor kinderen op afgelegen plaatsen. Hier doen we hetzelfde door hem bij scholen, een sportwedstrijd en het winkelcentrum te zetten. Zo brengen we kwaliteitsfilms naar de kinderen toe. Dat is iets wat we ook in de toekomst meer willen gaan doen.”

En dan is er nog de nieuwe blikvanger, die robotachtige vogel op de poster en in de festivaltrailer. “Die is bedacht door een van de leden van de Junior Crew, een groep kinderen tussen zeven en twaalf jaar die meedenken over het festival, de films zien en bijvoorbeeld activiteiten van het MediaLab testen. Op de website kan je de tips van de Junior Crew aanklikken. Dat zijn titels die mede door hen geselecteerd zijn. We vroegen de Crew dit jaar ook een personage te tekenen dat ze aan Cinekid deed denken. Het personage van de twaalfjarige Imraan El Marnisi is gekozen als uitgangspunt voor de campagne. Deze is geanimeerd tot virtueel levend 3D-figuur door creatief bureau Lama Lama. Overigens mag je het van Imraan geen robot noemen. Het is gewoon een vogel.”


Cinekid Festival | Opening: woensdag 12 oktober, Pathé Amsterdam Noord | 15 t/m 30 oktober in het hele land.