Captain Nova
Scifi in kinderschoenen
Captain Nova presenteert een klassiek scifi-verhaal over tijdreizen met een torenhoge inzet. Twee kinderen moeten de planeet namelijk van haar ondergang redden. Zo geeft de Nederlandse familiefilm de macht over de toekomst aan diegenen aan wie ze toebehoort.
Sciencefictionliefhebbers komen over het algemeen niet aan hun trekken in het Nederlandse filmlandschap. Iemand zou best eens mogen uitzoeken waarom Nederland geen scifi-land is. Het zal niet op de laatste plaats te maken hebben met het beschikbare budget, dat vaak niet toereikend is om de hightech snufjes uit de toekomst te filmen. Regisseur Maurice Trouwborst waagt het er wel op. In zijn eerste bioscoopfilm benadert Trouwborst het sciencefictiongenre met een bijna kinderlijke fantasie, waarin dingen vaak simpeler zijn dan ze op het eerste gezicht lijken en uiteindelijk alles wel goed komt. Dat is passend voor een genre dat in Nederland eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.
Captain Nova legt de macht over de toekomst in de handen van de kinderen die haar later zelf zullen meemaken. Captain Nova (Anniek Pheifer), een van de weinige overlevenden van een klimaatramp die de wereld praktisch onbewoonbaar maakte, reist 35 jaar terug in de tijd om de wereld te redden, naar 2025. Het tijdreizen heeft een vreemd neveneffect: Nova keert niet alleen terug naar het verleden, ze keert ook terug tot haar jongere gedaante (gespeeld door Kika van de Vijver). Samen met tiener Nas (Marouane Meftah), die ze bij haar landing ontmoet, probeert ze de wereld te redden.
Captain Nova is een hoopvol verhaal over de klimaatcrisis. Want in deze familiefilm is het somber gesteld met de toekomst van onze planeet, maar is het nog niet te laat om haar van opwarming te redden. Misschien omdat de klimaatramp in gang wordt gezet door nieuwe energiewinning op de Noordpool en niet, zoals natuurlijk daadwerkelijk het geval is, allang aan de gang is (en onderhand waarschijnlijk al onomkeerbaar is).
Bijzonder is de bijna kinderlijke verbeeldingskracht van de film, die met een relatief klein budget een alternatieve wereld creëert. ADD, het robotje van Nova, is bijvoorbeeld niet gemaakt met CGI, maar wordt gewoon bediend met een groene stok die er in postproductie is uitgepoetst. De plot wordt met eenzelfde eenvoud benaderd: Nova komt uit de toekomst, niet met speciale technologieën om de opwarming terug te draaien, maar simpelweg met een smeekbede.
Deze versimpeling zorgt voor daadkracht. Zo vervalt de film bijvoorbeeld niet in overbodige uitleggerige scènes. Die zijn ook helemaal niet nodig, want het verhaal komt best bekend voor. De soms flauwe plotontwikkelingen leunen te zwaar op Back to the Future-stijlfiguren, waardoor Captain Nova niet echt weet te verrassen. Voor de gewaagde keuze om een Nederlandse scifi te maken, was het script wat meer lef gegund.