Het nieuwe kijken #111

Maar dan live

Squid Game

Ebele Wybenga over wat hem opvalt op het kruisvlak van cinema en beeldcultuur.

In Los Angeles heeft Netflix een nieuwe attractie geopend: Squid Game Live Experience. Voor 39 dollar per persoon kun je meemaken hoe het is om mee te doen aan de macabere spellen uit deze populaire serie, zonder daarbij daadwerkelijk je leven te hoeven wagen. Een nagebouwd straatje met Koreaanse eetstalletjes badend in neonlicht maakt je avondje uit helemaal af.

Eerder had de streaming-gigant al een immersive experience gecreëerd gebaseerd op de serie Stranger Things, met acteurs, interactieve decors en eighties eten en drinken, die een tour maakte langs wereldsteden.

Het een groeiende trend: attracties op basis van films en series. Producenten proberen van alles om hun intellectuele eigendom te gelde te maken buiten het bioscoopdoek en streaming-abonnementen.

Een podcast van The Economist somt een heel rijtje nieuwe initiatieven op. Van een Batman-themarestaurant in Londen met een tasting-menu van 195 pond, tot koffiehuis Central Perk uit Friends, niet nagemaakt in New York maar in Boston. Een Back to the Future-musical, Money Heist-escaperooms, gala-avonden met Bridgerton als thema. Een megaspookhuis in Las Vegas, geïnspireerd door alle horrorfilms uit het portfolio van Universal. Ook gaan geruchten dat er een Netflix House geopend gaat worden, een soort indoor-Disneyland met sympathiekere prijzen, gevuld met allerhande Netflix-attracties.

Kijkend naar foto’s en beschrijvingen van al die spin-offs moet ik denken aan het geflopte Showbizz City in Aalsmeer. Dit was een poging uit de jaren negentig om van de polderglamour van Nederlandse commerciële televisie een fysieke bestemming te maken. Ik geloof niet dat je de magie van films of televisie overeind kunt houden als je hun inhoud verplaatst naar een evenementenhal. Maar misschien zijn er uitzonderingen. Zet ‘musical’ of ‘live experience’ achter een titel en je voelt al vrij snel of er wat in zit. Top Gun live experience: ja kom maar door. The Wolf of Wall Street, de musical: alsjeblieft niet. Een fastfood-concept gebaseerd op Breaking Bad (kipketen Los Pollos Hermanos): hell yes!

Zo heb ik nog wel wat wensen voor ongewone attracties geïnspireerd door uitzonderlijke films. Een echt geheim genootschap gebaseerd op Eyes Wide Shut. Een cruise voor antikapitalisten met Triangle of Sadness als inspiratie. Klassieke concerten waarbij de dirigent vervangen is door Cate Blanchett, zoals in de film Tár. En graag een diner met Festen als thema.

Geschreven door Ebele Wybenga