Sisyphus at Work

Vluchten in verzinsels met de dood op de hielen

Loepzuiver samenspel en een prachtige vormgeving redden dit barokke muzikale epos van regisseur Ramon Gieling.

Hij mag dan van zijn arts te horen krijgen dat hij nog zo’n negen maanden te leven heeft en in een staat van geïmplodeerde wanhoop verkeren, in het eerste halfuur van Sisyphus at Work wekt hoofdpersoon Boy Talma weinig sympathie.

Het is een nogal verwende man. Behoorlijk succesvol filmregisseur, zeven jaar in New York gewoond, en nu met beeldschone vrouw Zelda (Thekla Reuten) en een bovenmatig intelligent zoontje in het soort luxe-appartement dat creatieven zich doorgaans niet kunnen veroorloven. Na de doodstijding zitten Talma (Johan Heldenbergh) en Zelda daar broeierig met een leeg pistool te spelen en te hinten naar beider overspel, waarna zij hun relatie voorlopig beëindigt. “Jouw werk is een vrijbrief om onuitstaanbaar te zijn”, zegt ze, en ze verbant hem naar z’n ‘werkruimte’ – nog zo’n loft.

Op de set in aanbouw van zijn nieuwe film gedraagt Boy Talma zich horkerig: hij kleineert z’n assistente, engageert acteurs zonder ze een script te kunnen overhandigen en kijkt tijdens een groepsdiner minzaam toe hoe bijrolactrice Faye (Hannah Hoekstra) de camera inwijdt met ‘melk’ uit haar eigen tepel.

Gelukkig is Sisyphus at Work meer dan dit portret van een nare pre-MeToo-man. Regisseur en scenarist Ramón Gieling gaf zichzelf een vrijbrief om fantasie en werkelijkheid te mengen: er verschijnen engelen en een duiveltje, er is een sprekende koe, verleden en heden vloeien in elkaar over.

De sleutelfiguren in Talma’s leven spelen ook allemaal mee in wat zijn laatste film moet worden: een musical over de mythe van Sisyphus. Reuten, Hoekstra, Marieke Heebink en Valentijn Dhaenens zingen en dansen behoorlijk overtuigend de bombastische Engelstalige nummers, in oogstrelende kostuums en decors. La La Land (2016), Moulin Rouge! (2001), Cabaret (1972) en All That Jazz (1979) van Bob Fosse – die laatste gaat ook over een stervende regisseur – zijn hier allemaal van zichtbare invloed, en dat is al zo on-Nederlands ambitieus dat het imponeert.

Maar het mooiste zijn toch de intieme, naturel geacteerde scènes waarin Heldenbergh Boy Talma’s kwetsbare kant ruim baan mag geven. Hoe sterker de vrouw tegenover hem, hoe beter dat lukt: een melancholiek gesprek met oude vriendin Lucy (Marieke Heebink) en het vaderlijke gekibbel met losgeslagen puber Virginia (Cécilia Vos, onthoud die naam) zijn prachtig. Fantasie of niet, dit is helemaal echt.

Sisyphus at Work is nu te zien op Picl.