Happy Palace

Flauwe hap

Er stonden teveel koks in de keuken van deze Telefilm-komedie over een Chinees-Indisch restaurant in een Nederlands dorp.

Er wordt wat afgewokt in Happy Palace, een zowel voor als achter de schermen inclusieve Telefilm, met als plaats van handeling een Chinees-Indisch restaurant in een Nederlands dorp. Daarin zet de ijverige bankmedewerker Yung Ling (Donna Tang), bijgestaan door haar broer, de getroebleerde kunstenaar Lok Man (Tenzing Woing), op de kaart wat ze zelf lekker vinden. Maar hebben de makers dat ook gedaan?

De inzet is al snel bepaald: Als vader plots overlijdt, worden broer en zus – beiden begin dertigers – na de begrafenis door moeder opgeroepen de hele rouwperiode van drie maanden aanwezig te blijven om het familierestaurant op de been te helpen houden. Zij in de keuken, hij in de bediening. Tot nieuwjaar mag er niet worden gescheiden, verhuisd of verkocht: dat brengt ongeluk.

Yung Ling sprong toch al bij: ze woont samen met haar über-irritante Nederlandse vriend Diederik, die niet naar de begrafenis komt maar wel met haar een tapasrestaurant op Ibiza wil starten. Lok Man, die als kind werd gepest en het restaurant haat, is naar Brussel gevlucht en heeft zich in geen tien jaar laten zien. En dan blijkt de vader zijn kinderen ook nog enkel schulden te hebben nagelaten.

Regisseur Nicole van Kilsdonk (Ventoux, Oude liefde) vroeg naast scenarist/acteur Ilse Ott ook documentairemaakster Yan Ting Yuen om als coscenarist mee te denken over de wereld achter het doorgeefluikje. Ott schreef eerder mee aan de speelfilm White Berry (2022) en Telefilm Vind die domme trut en gooi haar in de rivier (2017); Yuen was eerder onder meer verantwoordelijk voor de documentaires Chin.Ind. Een leven achter het doorgeefluikje (2003) en De keuze van mijn vader (2017).

In dit geval vraag je je af hoeveel koks er eigenlijk in de keuken hebben gestaan. De lawine aan ideetjes schemert door de uitleggerige, platte verhaallijnen heen. Een komedie moest het zijn, maar met een serieuze ondertoon: over hoe Chinezen in Nederland vaak werden gepest. Maar niet te somber, met ruimte voor vergeving, ondernemingslust en familiewaarden: geschikt voor beide doelgroepen, die zich erin moeten kunnen herkennen. Spannend ook graag, anders zapt de kijker weg. Een Chinese maffiatante! Goed idee. Levensgevaarlijk, maar niet echt, anders wordt ’t weer te grimmig.

In de montage gaat het stilistisch alle kanten op: splitscreens (in het begin wel, later weer niet) hipperige, videoclipachtige sequenties, gangsterbelichting voor tante (soms wel, dan weer niet) in een verder vrij droog-realistische setting en dan ‘opeens’ een Dutch Angle. Kunstenaar Lok Man is continu bezig met de beoordelingen die hij krijgt, maar wat hij maakt krijgt van de makers nauwelijks aandacht of is kinderlijk naïef. Nee, dan de nieuwe, ’authentieke’ keuken die enkel vaart op eigen smaak: een 9,5 in de plaatselijke krant!

Deze film doet precies dat wat in de film wordt verworpen: met iedereen rekening houden, krampachtig op zoek gaan naar ‘authenticiteit,’ om bij het volledige publiek in de smaak te kunnen vallen. Het resultaat is een non-distincte flauwe hap.

Happy Palace wordt op 8 februari 2024 om 20.30 uitgezonden op NPO 3 en is beschikbaar op NPO Start. De film is op 5 maart 2024 ook de openingsfilm van filmfestival CinemAsia in Amsterdam.