Hollandse Nieuwe 2022: Theu Boermans over Zee van tijd

Theu Boermans. Foto: Samuel van Leeuwen

In de reeks Hollandse Nieuwe beantwoorden makers wier films op de nieuwe editie van het Nederlands Film Festival in première gaan elk dezelfde vijf vragen.

1. Waar gaat je film over?Zee van tijd gaat over de liefde, het verlies en het hervinden ervan. Tijdens een trans-Atlantische zeiltocht overkomt een jong stel het ergste wat ouders kan overkomen: ze verliezen hun kind. Het daaropvolgende rouw- en verwerkingsproces voltrekt zich bij beiden zo verschillend dat de liefde voor elkaar zwaar op de proef wordt gesteld.”

Zee van tijd

2. Waarom wilde je deze film maken? “Ik wilde een lichte film maken over een zwaar onderwerp. De kracht en inventiviteit onderzoeken waarmee mensen het noodlot een plek leren geven en de moed hervinden om het leven weer op te pakken. Twee ouders die dit is overkomen, die door dat proces zijn gegaan, waren daarbij een doorslaggevende inspiratiebron. De openheid waarmee ze hun ingrijpende ervaring aan mij toevertrouwden, verplichtte me tot uiterste zorgvuldigheid. Dat voelde iedereen die bij deze productie betrokken was.”

3. Mijn volgende film wordt nu eens… “een fantasierijke film over het gemak waarmee in onze verwarrende tijd de fluïde scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid naar believen wordt overschreden om de waarheid naar eigen hand te zetten. En dan niet alleen in de politiek, de media en het amusement maar vooral op het persoonlijke, relationele vlak. Dat gemak komt voort uit noodzaak: wanneer in de werkelijkheid geen houvast meer wordt gevonden, bieden fantasie en verbeelding uitkomst. Alleen is de werkelijkheid weerbarstig en dat levert hoogst dramatische, komische en voor film ideale situaties op.”

4. Wat heeft de Nederlandse film nodig? “Allereerst en bovenal eigenzinnige en oorspronkelijke scenarioschrijvers, regisseurs, DoP’s en producenten. En meer ondersteuning en bescherming van de overheid. In de Nederlandse filmwereld loopt heel veel talent en kwaliteit rond in elk aspect van het vak. Die opereren al sinds mensenheugenis voor een beperkte thuismarkt, die tot beperkte afzet en daardoor, ondanks de genereuze subsidies, tot te beperkte budgetten leidt om noemenswaardig te kunnen concurreren op de wereldmarkt. Niet voor niets is dan de romantische komedie het enige genre waarmee men die concurrentie nog net aandurft. Ze zijn relatief goedkoop te produceren en voor een breed publiek.
“Er ligt een sectorbreed plan van aanpak bij de minister om de Nederlandse filmcultuur te versterken. Een onderdeel daarvan zijn extra heffingen voor de streamingplatforms die ten goede moeten komen aan de Nederlandse filmindustrie. Iets wat in de ons omringende landen al langer gangbaar is. Het zou geweldig zijn wanneer die opbrengsten het Nederlands talent in staat zou stellen om oorspronkelijk werk te ontwikkelen en uit te voeren dat kan concurreren op de wereldmarkt.”

5. Wat was een bepalend filmmoment in je leven? “Ik zag op mijn vijftiende Het zevende zegel van Ingmar Bergman. Hoewel ik hem maar half begreep en de andere helft vermoedde, gingen bij deze katholieke knul alle innerlijke sluizen open. Tot dan was ik enkel verslingerd aan Chaplin, Keaton, Laurel & Hardy. Nu wankelde alles op zijn fundamenten.”


Zee van tijd is woensdag 21 september de openingsfilm van het Nederlands Film Festival en draait vanaf 13 oktober landelijk in de bioscoop.