Focus: Wim Wenders retrospectieven

Halve eeuw Wim Wenders

Alice in den Städten

Paris, Texas is een vroeg hoogtepunt in het oeuvre van Wim Wenders. Na veertig jaar is de film in een 4K-restauratie te zien. Om dat te vieren presenteren diverse filmtheaters andere klassiekers van Wenders.

Waarom val je voor een film? Filmmaker Shady El-Hamus schreef een lyrische liefdesverklaring aan Paris, Texas. “De dag dat we in elkaars leven kwamen was het liefde op het eerste gezicht”, schrijf hij over de roadmovie aller roadmovies, die in 1984 de Gouden Palm in Cannes won. Drie jaar later ging Wenders er op hetzelfde festival vandoor met de regieprijs voor Der Himmel über Berlin.

Die twee films waren de hoogtepunten in Wenders’ eerste gouden periode. Die begon met zijn doorbraakfilm Alice in den Städten (1973), een roadmovie over een man die door Europese steden zwerft. Ook in Falsche Bewegüng (1975) trekt een man, die schrijver wil worden, de wijde wereld in. Er volgden meer memorabele existentiële drama’s: Im Lauf der Zeit (1976), Der amerikanische Freund (1977) en Der Stand der Dinge (1982). Ook beleed Wenders zijn liefde voor Yasuhiro Ozu en Japan met de geslaagde essayfilm Tokyo-Ga (1986).

Met Paris, Texas en Der Himmel über Berlin trad Wenders toe tot het internationale filmwalhalla, maar na deze hoogtepunten brak een mindere tweede fase in zijn carrière aan. Het megalomane Bis ans Ende der Welt (1991) flopte hopeloos en met In weiter Ferne, so nah! (1993) maakte hij een matig vervolg op Der Himmel über Berlin. Wenders leek afgeschreven. Het enorme succes van zijn muziekdocumentaire Buena Vista Social Club (1999) leek een toevalstreffer.

Tot ieders verrassing stond Wenders vorig jaar met Anselm, een documentaire over Anselm Kiefer, weer op. Niet alleen deze film oogstte lof, maar ook Perfect Days, de speelfilm over een toiletschoonmaker in Tokio die overal om zich heen schoonheid ziet. De film leverde Kôji Yakusho in Cannes de prijs voor beste acteur op.

In de diverse Wenders-retrospectieven die deze maand worden georganiseerd ligt begrijpelijkerwijs de nadruk op Wenders’ eerste filmperiode. Forum Groningen presenteert van 2 t/m 27 november acht titels in The Best of Wim Wenders. Lab111 in Amsterdam vertoont onder de titel Drifters and Dreamers van 7 t/m 19 november tien titels. Cinecitta in Tilburg vertoont vanaf 21 november vijf films. Filmhuis De Spiegel in Heerlen vertoont in december twee films.

Maar Filmhuis Den Haag pakt het grootst uit voor Im Lauf der Zeit: De films van Wim Wenders, met vanaf 7 november vijftien films. Op 27 november is er een special met drie korte films en op 9 november is een inleiding bij de vertoning van de Peter Handke-verfilming Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (1972), over de existentiële leegte van een doelman die in een impulsieve daad een vrouw heeft vermoord.


Im Lauf der Zeit: De films van Wim Wender | 7 t/m 27 november 2024 | Filmhuis Den Haag
The Best of Wim Wenders | 2 t/m 27 november 2024 | Forum Groningen
Drifters and Dreamers: The Films of Wim Wenders | 7 t/m 19 november 2024 | Lab111, Amsterdam
Wim Wenders retrospectief | 21 november t/m 22 december 2024 | Cinecitta, Tilburg
Paris, Texas (23 & 27 november 2024), Alice in den Städten (1 december 2024) en Im Lauf der Zeit (8 december 2024) | Filmhuis De Spiegel, Heerlen