Der Stand der Dinge
Wenders' stand van zaken

Der Stand der Dinge
Wim Wenders’ Der Stand der Dinge is een kille film vol teleurstelling en vertwijfeling. Maar het is tegelijkertijd een film barstensvol woede en verontwaardiging over een systeem, het Hollywood-systeem, dat zich niets gelegen laat liggen aan mensen.
Der Stand der Dinge is Wenders’ weerslag van zijn ervaringen met dit Hollywood-systeem. Het is een film over filmmaken.
Het verhaal: een hotel, ver van de bewoonde wereld aan de kust van de Atlantische Oceaan in Portugal. Het toeristenseizoen is voorbij. Het hotel is leeg. De enige mensen die er nog vertoeven zijn de crew en de cast van een film. Het hotel dient als decor voor een sciencefictionfilm, The Survivors, een remake van Allen Dwan’s The Most Dangerous Man Alive.
Het werk aan de film wordt onderbroken omdat er geen geld meer is. Gordon, de producent is na de start van de opnamen vertrokken naar Los Angeles. Na een paar dagen zal hij terugkomen met geld en nieuw filmmateriaal. Al spoedig blijkt echter dat hij niet komt opdagen. De mensen die bij de film zijn betrokken wachten, maar nadere berichten blijven uit. Dan besluit de regisseur, gespeeld door Patrick Bauchau, zelf naar Los Angeles te vliegen om Gordon te zoeken en uit te vissen of de film al dan niet afgemaakt kan worden.
Als hij in Los Angeles aankomt merkt hij dat Gordon op de vlucht is. Op de vlucht, ja voor wie eigenlijk? De regisseur ontdekt dat hij zich beter niet met deze geschiedenis kan bemoeien, maar dan is het al te laat.
Der Stand der Dinge is een film waarin twee vragen centraal staan: ‘Hoe moet men leven?’ en ‘Bestaan verhalen alleen maar in verhalen?’. Met deze ’tussenfilm’ won Wenders in 1982 de Gouden Leeuw van het Filmfestival van Venetië. Op het Filmfestival Rotterdam van januari was het één van de succesvolste films.