Focus: Summer of Hitchcock
Alfred Hitchcock zonder blondines
Eigenlijk is er geen aanleiding nodig om de films van Alfred Hitchcock te vertonen, maar Lumière Cinema in Maastricht vindt een goede reden in zijn 125e geboortedag. Onder de titel Summer of Hitchcock – 125 years Master of Suspense vertoont het zeven films van de regisseur plus een uitstekende documentaire over hem.
Valt er nog iets nieuws te zeggen over Hitchcock? Er zijn boekenplanken vol geschreven over de invloedrijkste regisseur in de filmgeschiedenis. Ook ontbreekt het niet aan documentaires over hem. Toch weerhield dat Mark Cousins (The Story of Film, Women Make Film) er niet van om in My Name Is Alfred Hitchcock de regisseur en zijn werk te analyseren. Hij doet dat op een originele manier door Hitchcock zelf zijn films te laten becommentariëren.
Dat kan uiteraard niet, maar een stemacteur spreekt vlekkeloos in Hitchcocks dictie de door Cousins geschreven teksten uit. Die gaan nu eens niet over blondines, voyeurisme en dominante vrouwen, maar over zes thema’s in Hitchcocks films: ontsnapping, verlangen, eenzaamheid, tijd, vervulling en hoogte.
Cousins illustreert zijn gedachten erover met fragmenten uit de ruim vijftig speelfilms van de Brit. Het resultaat is een even speelse als inzichtelijke introductie op Hitchcocks oeuvre. Met als kritiek dat Cousins als meesterbewonderaar de akelige kanten van Hitchcock als regisseur en privépersoon goeddeels onbesproken laat.
Wie na My Name Is Alfred Hitchcock de real thing wil zien, kan terecht bij zeven Hitchcock-films: Notorious (1946), Rear Window (1954), Dial M for Murder (1954), Vertigo (1958), North by Northwest (1959), Psycho (1960) en The Birds (1963). Niet toevallig komen zes ervan uit de tien jaar tussen 1954 en 1963, Hitchcocks gouden periode.
Summer of Hitchcock – 125 years Master of Suspense | 1 t/m 30 augustus 2024 | Lumière, Maastricht