Focus: LAB111 viert de regenboog
Ook LAB111 in Amsterdam participeert in Amsterdam Pride. Het filmtheater vertoont vanaf vandaag tot 14 augustus onder de titel Pride Perspectives twaalf films, die ‘een licht laten schijnen op verschillende perspectieven van de lgbtqia+ community en zo liefde te vieren in al zijn vormen’. Daarnaast zijn er Speeddates en is er een Pride Pubquiz.
Vertoning van films die niet de heteronorm uitdragen, lijkt altijd nog gepaard te moeten gaan met een plechtige toelichting of een statement. Blijkbaar is dit nog steeds niet vanzelfsprekend. Ook LAB111 voorziet het programma Pride Perspectives van een beginselverklaring. ‘Iedereen moet zich vrij voelen om zichzelf te kunnen zijn, zonder opgelegde norm van buitenaf’, stelt het filmtheater.
Het voegt er meteen aan toe dat de realiteit helaas anders is en ‘onze emancipatie vaak nog verre van voltooid’ is. Misschien is die emancipatie pas voltooid als films die niet over heterorelaties gaan niet opvallen en gewoon zonder nobele verklaringen te zien zijn.
Tot die tijd leveren programma’s als Pride Perspectives een zinnige bijdrage aan de verandering. Te zien zijn twaalf films, die tot elk tussen vandaag en 14 augustus drie keer te zien zijn. De meeste zullen bij velen een lampje doen branden, omdat ze filmtheaterhits waren in een nabij of verder verleden. Die films zijn: A Single Man (Tom Ford, 2009), Mean Girls (Mark Waters, 2004), Mommy (Xavier Dolan, 2014), Moonlight (Barry Jenkins, 2016), My Own Private Idaho (Gus van Sant, 1991), Portrait de la jeune fille en feu (Céline Sciamma, 2019), The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert (Stephan Elliott, 1994), The Dreamers (Bernardo Bertolucci, 2003), The Handmaiden (Park Chan-wook, 2016) en The Rocky Horror Picture Show (Jim Sharman, 1975).
Naast deze bekende titels zijn twee minder bekende films te zien. Tangerine, de debuutfilm van Sean Baker (The Florida Project) uit 2015, was in Nederland alleen te zien via het onvolprezen Eye-programma Previously Unreleased. Filmkrant-redacteur Joost Broeren-Huitenga was in zijn recensie laaiend enthousiast over de film, waarin twee transgender prostituees in Los Angeles op zoek zijn ‘naar wraak, lust, liefde en erkenning.’ De film was in zijn ogen niets minder dan ‘een springerige, taboedoorbrekende, emotionerende screwball-komedie voor de 21ste eeuw’.
Misschien nog minder bekend is Grey Gardens, een documentaire uit 1975 van de broers Maysles, Ellen Hovde en Muffie Meyer. De film portretteert Edith Bouvier Beale en haar dochter Edie, die familie waren van Jacqueline Kennedy Onassis. De twee vrouwen wonen in New Hampton in een immens groot vervallen landhuis, dat Grey Gardens heet. Aan autoriteiten hebben ze een broertje dood en ze leven hun leven zoals zij dat zelf willen en niet zoals hun aristocratische omgeving van hen verwacht. Zonder er de nadruk op te leggen is de film een eerbetoon aan de moed van deze vrouwen om zich niets aan te trekken van conventies en regels in een ‘zo heurt het’-omgeving.
Naast deze films zijn er 31 juli van 16.00 t/m 18.00 uur Pride Speeddates, met als doel ‘een perfecte kans om gelijkgestemde individuen te ontmoeten, betekenisvolle conversaties te hebben en bovenal veel plezier te hebben in het ontmoeten van elkaar’.
Op 3 augustus is er de Pride Pubquiz, die helaas al is uitverkocht.
Pride Perspectives | 28 juli t/m 14 augustus | LAB111, Amsterdam