Focus: International Filmfestival Assen 2025
Films van en over vrouwen

The Substance
Het International Filmfestival Assen (IFA) is het enige Nederlandse filmfestival dat bijna uitsluitend films van en over vrouwen vertoont. Het festival viert haar 45e jubileum met een uitgebreid programma.
Je kunt lang praten over feminisme, maar je kunt het ook in daden omzetten. Dat doet het IFA al 45 jaar, ook in de periode dat velen dachten dat de strijd voor vrouwenrechten, in elk geval in het Westen, wel zo ongeveer gestreden was.
Het festival opent dit jaar met de speelfilm Familiair Touch, de debuutfilm van de Amerikaanse Sarah Friedland. Het drama kijkt vanuit het perspectief van een met haar geheugen worstelende tachtigjarige naar de wereld. Op het filmfestival van Venetië bekroond met de prijs voor beste debuutfilm.
Op de openingsavond wordt ook de IFA-trofee, de prijs voor vrouwen die zich inzetten voor de positie van vrouwen in de filmwereld, uitgereikt. Hij gaat dit jaar naar Vedette Film, de door vrouwen gerunde filmdistributeur van onder meer de prijswinnende films Close (Lukas Dhont) en How to Make Millions Before Grandma Dies (Pat Boonnitipat).
Het festivalprogramma is zoals altijd opgedeeld in de categorieën Spotlight, Gender Benders, World Views, Podium en Contour. Ze bevatten voorpremières, maar ook speciaal voor het IFA geïmporteerde films. Ook te zien is een selectie voor Oscars genomineerde films met vrouwen in de hoofdrollen, waaronder Anora (Sean Baker), The Substance (Coralie Fargeat), I’m Still Here (Walter Salles) en The Seed of the Sacred Fig (Mohammad Rasoulof). Korte films zijn te zien in de competities KersVers (Nederlandse films van vrouwelijke makers) en Noordsterren (films van makers uit Groningen, Friesland en Drenthe).
Bijzonder is de Germaine Dulac Special, die een eerbetoon brengt aan de Franse avant-garde filmpionier (1882-1942). Van haar zijn begeleid door livemuziek twee films te zien: Thèmes et variations (1928), die dansbeelden van een ballerina afwisselt met bewegingen van een machine en natuuropnamen, en La souriante madame Beudet (1923), waarin een vrouw zich wil bevrijden uit een liefdeloos huwelijk.
Uit de filmgeschiedenis komt ook de documentaire Donna: vrouwen in verzet (Yvonne Scholten, 1980), die een terugblik biedt op tachtig jaar verzet door Italiaanse vrouwen tegen fascisme en patriarchaat. Naast films zijn er talkshows, q&a’s met makers en inleidingen.
International Filmfestival Assen | 6 t/m 9 maart 2025 | De Nieuwe Kolk, Assen