Focus: HER Filmfestival over krachtige vrouwen

Woman

Dat vrouwen op veel plekken in de wereld achtergesteld zijn is helaas geen nieuws. Het online HER Filmfestival brengt onder de titel ‘Her Story My Story’ een hommage aan vrouwen die dit probleem te lijf gaan. Cinetree vertoont in samenwerking met ontwikkelingsorganisatie Simavi tot en met 6 november zeven films. Gratis te zien.

Ontwikkelingsorganisatie Simavi, die zich richt op de gezondheid van vrouwen en meisjes in Afrika en Azië, bestaat dit jaar 95 jaar. Om het te vieren kwam het idee van een filmfestival over de positie van vrouwen en meisjes in de wereld op. Niet toevallig, want Simavi gelooft ‘dat film een perfect middel is om aandacht te vragen voor dit thema’. In samenwerking met filmplatform Cinetree is het resultaat het HER Filmfestival. Natuurlijk staat HER voor haar, maar de drie letters staan ook voor Health, Empowerment en Rights.

Met zeven films, die t/m 6 november gratis zijn te zien op Cinetree, toont het festival krachtige vrouwen, die een inspirerend voorbeeld zijn. In Mustang (Deniz Gamze Ergüven, 2015) vieren vijf meiden het einde van het schooljaar door met jongens wat te dollen in het water. Hun oma en oom spreken er schande van en ze worden opgesloten in huis, maar de levenslust van de meiden is sterker dan de benauwende traditie.

Rafiki

In de documentaire Woman (Yann Arthus-Bertrand en Anastasia Mikova, 2019) praten vele tientallen vrouwen op de hele wereld over hun dagelijkse bestaan. We horen aangrijpende verhalen over onderdrukking maar ook over vitaliteit tegen de klippen op. In het kleurrijke Rafiki (Wanuri Kahiu, 2018) worden twee Keniase levenslustige meiden verliefd op elkaar, wat ze om begrijpelijke redenen verborgen houden voor de buitenwereld. Als het taboe uitkomt, slaan in hun traditionele omgeving de stoppen door.

In Félicité (Alain Gomis, 2017) gaat een alleenstaande moeder en cafézangeres in de Congolese hoofdstad Kinshasha op zoek naar geld voor een operatie van haar bij een motorongeluk gewonde zoon. Het leidt tot een treurige en vernederende bedeltocht langs mensen die haar zouden kunnen helpen. In het in de jaren zeventig in San Francisco spelende Diary of a Teenage Girl (Marielle Heller, 2015) moet een vijftienjarige puber haar weg vinden in haar volwassen, seksueel losgeslagen omgeving.

De documentaire Sacred Water (Olivier Jourdain, 2016) gaat over het ‘spuitende orgasme’ van vrouwen in Rwanda. Nu eens geen film over vrouwelijke seksuele ellende, maar over plezier. De speelfilm Suffragette (Sarah Gavron, 2015) tenslotte is een imponerende hommage aan de Britse vrouwen die in het begin van de vorige eeuw vochten voor vrouwenkiesrecht en daar een hoge prijs (gevangenis, gedwongen voedseltoediening) voor betaalden.


HER FilmFestival, tot en met 6 november.