Focus: Filmwinter in Sneek

Wad, overleven op de grens van water en land

Het woord winter klinkt tegenwoordig als iets van vroeger, maar dat mag het filmplezier niet drukken op de Sneker Filmwinter, die van 17 t/m 20 januari door Filmhuis Sneek in CineSneek wordt gehouden. Het veertig films tellende programma is een ‘best of’ van het afgelopen jaar.

Wie het afgelopen jaar geen film heeft gezien, maar het beste dat er te zien was wil inhalen, moet van 17 t/m 20 januari naar Sneek. Na vier dagen film kijken ben je weer helemaal bij(gezien). Het heeft weinig zin om alle films hier op te noemen, maar er zitten twee meesterwerken tussen, namelijk Cold War, waarmee Pawel Pawlikowski de regieprijs op het filmfestival in Cannes won, en Shoplifters, dat Hirokazu Kore-eda op hetzelfde festival de Gouden opleverde. Drie andere schitterende films naast deze meesterwerken zijn de Zuid-Koreaanse karakterstudie annex liefdesdrama en thriller Burning (Lee Chang-dong), de Deense thriller The Guilty (Gustav Möller) en het aangrijpende Hongaarse terugkeer-­uit-de-Holocaust-drama Homecoming (1945) van Ferenc Török.

Natuurlijk staan er ook Nederlandse films op het programma: de Oscarinzending Bankier van het verzet (Joram Lürsen), Vechtmeisje (Johan Timmers) en de documentaires Klanken van oorsprong (Hetty Naaijkens-Retel Helmrich), Wad, overleven op de grens van water en land (Ruben Smit) en Doof kind (Alex de Ronde).

filmhuissneek.nl | cinesneek.nl