Focus: Club Imagine 2025
De vele kleuren van de fantastische cinema

Bring Her Back
Op het Imagine Film Festival moet nog tot eind oktober worden gewacht, maar Club Imagine houdt ook in de zomer het genrevuurtje brandend. In Lab111 zijn van 20 t/m 22 juni zes nieuwe en oudere films uit het fantastische genre te zien plus een documentaire over animatiegrootmeester Hayao Miyazaki.
Dat de animatiewereld zonder de films van Hayao Miyazaki (Spirited Away, The Boy and the Heron) er anders had uitgezien, zal niemand betwisten. De Japanse grootmeester verbreedde animatie van kindervertier tot ook voor volwassenen interessante films.
Club Imagine brengt met de voorpremière van de Franse documentaire Miyazaki: Spirit of Nature (Leo Favier) een eerbetoon aan de verbeeldingsrijke animatiefilmer. De film portretteert hem aan de hand van interviews met zijn zoon, vrienden, medewerkers en filmwetenschappers. Zichtbaar wordt dat Miyazaki in de loop van de jaren pessimistischer wordt over wat mensen elkaar en de aarde aandoen.
Naast Miyazaki: Spirit of Nature zijn zes films uit het fantastische genre te zien. Twee daarvan krijgen verder geen Nederlandse bioscooprelease. De Oekraïense scifi U Are the Universe (Pavlo Ostrikov, 2024) is een tragikomedie over een ruimtechauffeur, die na het vergaan van de aarde ervan overtuigd is dat hij de laatst overgebleven mens in het universum is. Als er toch ook nog een vrouw in de ruimte blijkt te zijn, gaat hij naar haar op zoek. En in Harvest (Athina Rachel Tsangari, 2024) leidt de komst van drie vreemdelingen in een klein dorpje tot een onheilspellende gebeurtenis, die de dorpelingen tegen elkaar opzet. Het Engelstalige debuut van de Griekse weird wave-regisseur Tsangari is geen expliciete, maar tragikomische, folkloristische horror. Lees ook ons interview met Tsangari.
De andere vier films zijn voorpremières van genrewerk dat later deze zomer ook breder gaat draaien. In het Australische Bring Her Back (Danny & Michael Philippou, 2025) merken een broer en zijn zus dat hun pleegmoeder (Sally Hawkins, meesterlijk) niet helemaal spoort. Beter gezegd: helemaal niet spoort. Het resultaat is bepaald geen promofilm voor pleegmoederschap. Het betere hak- en snijwerk vindt plaats in het Amerikaanse Clown in a Cornfield (Eli Craig, 2025). De slasher voert een groep tieners op die te maken krijgt met een clown, wat in horrorfilms nooit veel goeds betekent. De film is, in de woorden van de organisatoren van Club Imagine, “een must voor liefhebbers van een leuke, gory bioscoopervaring die leunt op de schouders van zijn briljante voorgangers.”
Een klassieker is de voorpremière van de heruitbreng van Plein soleil (René Clément, 1960). Deze verfilming van Patricia Highsmiths roman The Talented Mr. Ripley staat sinds het succes van de Netflix-serie Ripley (2024) opnieuw in de aandacht. De Amerikaan Tom Ripley krijgt van de vader van een rijke playboy de opdracht om deze nietsnut uit Italië terug naar Amerika te brengen. Ripley ontpopt zich in Italië echter tot een even briljante als griezelige manipulator. De vorig jaar overleden Alain Delon brak met de rol van Ripley internationaal door en speelde nog hetzelfde jaar in Luchino Visconti’s geweldige familiedrama Rocco e i suoi fratelli.
Tenslotte is ook de voorpremière van het Nederlandse drama Kind (Jan Verdijk) te zien. In het drama zoeken twee jonge ouders hulp bij een holistische verloskundige als hun ongeboren kindje een groeiafwijking blijkt te hebben. Of dat een goed idee, is valt te bezien. Na de vertoning is er een q&a met regisseur Verdijk, scenarist Paul de Vrijer en de acteurs Vincent van der Valk en Tamar van den Dop.
Club Imagine | 20 t/m 22 juni 2025 | Lab111, Amsterdam