Focus: New Hollywood – The Films of the American New Wave

Metamorfose Hollywood

A New Leaf

Een generatie jonge filmmakers schudde vanaf halverwege de jaren zestig het ingedutte Hollywood op. Het is moeilijk om niet jaloers te worden op deze geweldige filmperiode die New Hollywood wordt genoemd. Lab111 toont tot eind december met de tijdloosheid van de filmstroming die een jaar of vijftien duurde.

Paniek in Hollywood begin jaren zestig: jongeren lieten de bioscoop steeds vaker links liggen. Ze waren uitgekeken op fabrieksmatige Hollywood-films met steeds weer dezelfde sterren. De grote studio’s waren het contact met hen kwijt. Het bleek een blessing in disguise en een kans voor een nieuwe generatie jonge filmmakers.

Die grepen zij met beide handen aan. Omdat hun films, die het leven in al zijn rauwheid toonden, niet alleen artistiek maar ook commercieel succesvol waren, konden zij een tijdje hun gang gaan. Begin jaren tachtig was het afgelopen en grepen studiobazen weer de macht.

Gelukkig hebben we de films nog, waaruit Lab111 een fijne selectie vertoont. Een waarschuwing vooraf: bij de overdonderende hoeveelheid geweldige films ligt het stendhalsyndroom op de loer. Te zien zijn uiteraard gangsterdrama Bonnie and Clyde (Arthur Penn, 1967), de eerste succesfilm van New Hollywood. Natuurlijk ontbreekt ook de iconische roadmovie Easy Rider (Dennis Hopper, 1969) niet.

Verder: Midnight Cowboy (John Schlesinger, 1969), Five Easy Pieces (Bob Rafelson, 1970), Butch Cassidy and the Sundance Kid (George Roy Hill, 1970), The French Connection (William Friedkin, 1971), The Last Picture Show (Peter Bogdanovich, 1971), A New Leaf (Elaine May, 1971), Harald and Maude (Hal Ashby, 1971), The Godfather (Francis Ford Coppola, 1972), American Graffiti (George Lucas, 1972), Jeremiah Johnson (Sydney Pollack, 1972), Badlands (Terrence Malick, 1973), The Long Goodbye (Robert Altman, 1973), The Sting (George Roy Hill, 1973), The Conversation (Francis Ford Coppola, 1974), A Woman Under the Influence (John Cassavetes, 1974), Chinatown (Roman Polanski, 1974), The Last Detail (Hal Ashby, 1974), Claudine (John Berry, 1974), One Flew over the Cuckoo’s Nest (Milos Forman, 1975), Network (Sydney Lumet, 1975), Taxi Driver (Martin Scorsese, 1976), All the President’s Men (Alan J. Pakula, 1976), An Unmarried Woman (Paul Mazursky, 1978), Girlfriends (Claudia Weill, 1978) en Blow Out (Brian De Palma, 1981).


New Hollywood: The Films of the American New Wave | 30 oktober t/m 7 december 2025 | Lab111, Amsterdam