The Devil All the Time

De verkeerde goden

Geweld is wat alle personages samenbrengt in deze raamvertelling over het leven in de jaren vijftig en zestig van een achterafplaatsje in Ohio. Tom Holland speelt in deze Netflix-film een gefrustreerde wees vol wantrouwen voor de ander.

Ergens is het wel verfrissend dat praktisch elk personage in The Devil All the Time vroeg of laat een gruwelijk lot ondergaat. Het probleem met deze verfilming van Donald Ray Pollocks gelijknamige bestseller over het leven in de jaren vijftig en zestig van Knockemstiff, Ohio, is dat er vrij weinig tegenover al die misantropie staat: van introspectie is weinig sprake in deze gewelddadige raamvertelling over religieuze mensen die in de ban raken van de verkeerde goden.

Antonio Campos’ verfilming doet daardoor denken aan The Painted Bird. Visueel is het mooi, thematisch snijdt het wat hout, maar de vertelling voelt plat en eentonig. En dan begin je het de film kwalijk te nemen dat die zo’n spectaculaire cast verkwist. Onder andere Tom Holland (Spider-Man in de nieuwste generatie Marvel-films), Robert Pattinson (Tenet, maar ook de nieuwste incarnatie van Batman), Mia Wasikowska (Stoker, Crimson Peak) en Eliza Scanlen (Babyteeth) krijgen niet genoeg ruimte van het gestuukte scenario om met de religieuze en ethische dilemma’s van hun personages te worstelen.

Het is bijna bijzonder dat er amper een memorabele performance uit deze sterrencast is gehaald. Alleen Tom Holland gaat mooi op in zijn omgeving, als wees die de trauma’s van zijn in de oorlog dienende vader heeft geërfd.

The Devil All the Time is de antithese van Terrence Malicks The Tree of Life (2011). Die semi-autobiografische film over opgroeien in de jaren vijftig van Texas bood een poëtische verkenning van wat compassie in een vaak wrede wereld kan doen. De voice-over van The Devil All the Time, ingesproken door de auteur Pollock, is puur proza: functionele stukjes plot die uiteenzetten wat er met alle personages gaat gebeuren. Het komt meestal neer op een gewelddadige ontmoeting met De Ander, een mens om te wantrouwen.

Misschien ook wel terecht, want op een gegeven moment zit de moordenaar van het ene personage op de achterbank van een andere moordenaar die later in de film zelf ook vermoord zal worden. Ergens is het een mooie verbeelding van geweld en wantrouwen als het broze fundament van modern Amerika, maar het is aan een genereuze kijker om zulke observaties uit deze pulp te extraheren.

The Devil All the Time is sinds 16 september te zien op Netflix.