Jerry and Marge Go Large

Aangenaam gemiddeld

Jerry and Marge Go Large

Het komisch drama Jerry and Marge Go Large is een aanstekelijk ‘gemiddelde’ film over een ouder echtpaar dat de loterij oplicht.

Waar zijn de gemiddelde films toch gebleven? De laatste jaren is er steeds meer sprake van een tweedeling: grote bioscoopketens kiezen vooral voor grote blockbusters, terwijl filmhuizen juist steeds selectiever worden in hun keuzes voor arthousefilms. Maar daardoor is een belangrijk deel van het bioscoopaanbod de laatste jaren grotendeels verdwenen: de ‘gemiddelde’ film die ergens tussen blockbuster en arthouse in zweeft. Die films zijn steeds vaker veroordeeld tot een stille release op een streamingdienst.

Jerry and Marge Go Large is een perfect voorbeeld van zo’n ‘verdwenen’ film. Had deze titel in de jaren negentig in de filmzalen laten draaien en het was vermoedelijk een oerdegelijke hit geworden. Anno 2022 krijgt zo’n film niet eens meer een bioscooprelease, maar wordt het met stille trom op een streamingdienst gepleurd (in dit geval op het recent in Nederland gelanceerde SkyShowtime).

Al met al een vreemde zaak, temeer omdat Jerry and Marge Go Large een crowdpleaser van jewelste is. De film is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een gepensioneerd echtpaar dat door middel van een wiskundig trucje de loterij ‘oplicht’ en daar miljoenen aan overhoudt. Maar in plaats van hun eigen zakken te vullen, kiezen deze Jerry (Bryan Cranston) en Marge (Annette Bening) ervoor om het geld vooral in hun lokale dorpsgemeenschap te steken.

Met een feelgood-verhaal pur sang, twee topacteurs die de film met verve dragen en een regisseur die zich eerder bewees met geliefde publiekstrekkers als The Devil Wears Prada (2006) is er veel om te omarmen. Toch is de film uiteindelijk vooral tekenend voor het sterk veranderende kijklandschap. Zowel in de Verenigde Staten als bij ons verdrinkt een film als deze in een poel van ‘content’, ‘content’ en nog eens ‘content’. Nu kunt u denken: ook in de bioscoop willen we alleen het beste van het beste, en het grootste van het grootste, maar het stemt mij persoonlijk behoorlijk treurig dat dit ‘middensegment’ steeds vaker wordt weggestopt op een van de vele, vele streamingdiensten.

Het zal vast een zegen zijn voor de fanatieke thuiskijker, maar voor een bioscoopbezoeker is er soms niets lekkerder dan te worden verrast door iets doodgewoons. Als we alleen maar te kiezen hebben tussen Doctor Marvel 8 of een moeilijke documentaire over koppelvissers uit Trankazachstanië, is dat toch verdomd zonde? Lang leve de gemiddelde film!

Jerry and Marge Go Large is te zien op SkyShowtime.