Opnieuw veel Nederlandse projecten in selectie Venice Immersive

The Great Orator dingt mee in competitie

The Great Orator

Het filmfestival van Venetië maakte afgelopen week al de selectie bekend voor Venice Immersive, het festivalprogramma voor XR. Daarbij zijn twee Nederlandse projecten: The Great Orator van Daniel Ernst dingt mee in competitie, Ancestors van Steye Hallema is buiten competitie te zien.

In 2016 was het filmfestival van Venetië het eerste van de wereldwijde A-festivals dat serieus aandacht ging besteden aan virtual reality. Inmiddels is Venice Immersive waarschijnlijk het wereldpodium voor de diverse digitale kunstvormen onder de parapluterm XR, van 360° video’s via installaties tot virtuele werelden.

Bij de selectie voor editie 2025, die afgelopen woensdag bekendgemaakt werd, zijn twee volledig Nederlandse projecten, één in competitie en één in het Best Of-programma. Ook twee Nederlandse coproducties dingen mee in competitie, en op de Gap-Financing Market, waar projecten in de maak worden gepresenteerd, hebben maar liefst vier van de veertien geselecteerde projecten een Nederlandse maker.

Het bevestigt, na de sterke Nederlandse aanwezigheid in de XR-competitie op het afgelopen filmfestival van Cannes, opnieuw het hoge niveau van Nederlandse immersieve makers.

The Great Orator van Daniel Ernst dingt mee in de competitie. Ernst won in 2019 een Gouden Kalf voor beste interactive voor zijn project Die Fernweh Oper. In de immersieve VR-ervaring The Great Orator wordt je door een voormalig televisie-medium gegidst door een constant verschuivende wereld van herinneringen waar je als gebruiker zelf invloed op hebt.

Buiten competitie is Ancestors van Steye Hallema te zien in het Best Of-programma. De interactieve, theatrale ervaring ging afgelopen november in première op DocLab, IDFA’s programma voor digitale documentairekunst. “Nieuwe vertelvormen uitvinden, en het publiek daarin een rol geven, dat is de rode draad in mijn werk”, vertelde Hallema destijds in ons interview.

Ook twee Nederlandse coproducties zijn voor de competitie geselecteerd: de Saoedi-Arabische productie Mirage van de uit Bangladesh afkomstige, in Nederland wonende kunstenaar Naima Karim, en A Long Goodbye van de Belgische makers Kate Voet en Victor Maes. De competitie telt dertig titels, met onder meer nieuwe werk van festivalfavoriet Craig Quintero (Blur) en de eerste VR-ervaring van filmmaker Doug Liman (Asteroid). In totaal vertoont Venice Immersive 69 werken uit 27 verschillende landen.

Op de Gap-Financing Market, waar tijdens het festival work-in-progress projecten worden geselecteerd, zijn vier Nederlandse XR-makers geselecteerd: Improv Music Collective DNA? AND? van Corine Meijers en Mark Meeuwenoord, Lady Lazarus van Willemiek Kluijfhout en Nienke Huitenga-Broeren (die met Lacuna geselecteerd was voor Cannes), O van Adriaan Lokman (in 2023 met Flow een van de winnaars van Venice Immersive) en The Opposite of Being van Celine Daemen (die in 2023 de hoofdprijs van Venice Immersive won met Songs for a Passerby). Onder de veertig ‘reguliere’ speelfilms in de markt is Martin Koolhovens Emerald Butterfly geselecteerd.

Het filmfestival van Venetië vindt plaats van 27 augustus t/m 6 september 2025. De filmselectie wordt op 22 juli bekendgemaakt.