Ook film­studio Para­mount tuigt streaming­plat­form op

Mission: Impossible 7

In navolging van Disney en Warner Bros. komt nu ook Paramount met een eigen streamingplatform. Een van de oudste en grootste filmstudio’s ter wereld lanceert op 4 maart Paramount+. Er zullen 30.000 afleveringen van tv-series te zien zijn en 2500 films. Nieuwe blockbusters als Mission: Impossible 7 zullen al na 45 dagen in de bioscoop online te zien zijn.

De coronacrisis heeft de grote filmstudio’s versneld doen omschakelen van bioscoop naar streaming. Disney maakte eind vorig jaar bekend dat titels als Mulan, Artemis Fowl en Soul de bioscoopzaal gewoon overslaan en direct beschikbaar zijn via Disney+, het streamingplatform dat in een strijd om marktleiderschap verwikkeld is met Netflix. HBO Max, het streamingplatform van Warner Bros., is nog lang niet zo ver. Maar liet de beslissing om alle films in 2021 gelijktijdig uit te brengen in de bioscoop en via dit kanaal zijn wel een zetje in de rug.

In de strijd om streamingabonnees is Paramount een late ‘instapper’, maar de directiepresentatie van gisteren was overtuigend genoeg om van een inhaalrace te spreken. Paramount heeft al sinds 2014 een streamingdienst, CBS All Access, maar die sloeg geen deuk in een pakje boter. Omgedoopt tot Paramount+ zijn de kansen echter veel beter. Alleen al de programmering van het eerste jaar bevat 36 originals: zelf geproduceerde films en series zoals een reboot van de extreem populaire tv-serie Frasier (1993-2004), een wekelijkse komedieshow met Trevor Noah en nieuwe afleveringen van het in 2016 gestaakte Inside Amy Schumer.

Op filmgebied komt Paramount+ met onder andere Mission: Impossible 7, het Lady Gaga-vehikel House of Gucci, Creed III en de lang verwachte James Bond-film No Time to Die. De zogenaamde release window is voor Paramount niet langer heilig. Voorheen draaiden films negentig dagen in de bioscoop voordat ze werden uitgebracht via streaming, dvd of blu-ray. Maar die periode is nu gehalveerd tot 45 dagen.

Met een geschiedenis van 108 jaar zit Paramount op een goudmijn. Het uitbaten van de back catalogue via de streamingdienst is een potentiële bron van veel inkomsten. Daarnaast legt het recent gesloten samenwerkingsverband met Epix de filmstudio geen windeieren. Door die overeenkomst heeft Paramount+ toegang tot films die gemaakt zijn door andere studio’s, zoals No Time to Die (MGM) en zo’n 700 titels uit de Miramax-archieven.

Of en wanneer Paramount+ ook in Nederland komt, is nog niet bekend.