’s Werelds groot­ste film­studio buigt om naar streaming

Soul

Soul had het kerstcadeautje moeten worden voor de bioscoopbranche. De door corona maatregelen geteisterde sector hoopte dat met de nieuwe Pixar-film de bezoekersaantallen weer een beetje zouden aantrekken. Maar Disney, eigenaar van Pixar, besloot anders. Soul wordt direct uitgebracht via streamingdienst Disney Plus. Het zou zomaar het begin kunnen zijn van een algehele omschakeling van groot naar klein scherm.

Vroeger was ‘direct to video/DVD’ niet bepaald een aanbeveling. Alleen films die zelfs het etiket B niet verdienden, belandden in die categorie. Maar tegenwoordig is het voor filmstudio’s lucratiever om een film uit te brengen op een streamingplatform dan in de bioscoop. Disney besloot eerder al om Mulan, Artemis Fowl en The One and Only Ivan alleen uit te brengen op Disney Plus en nu dus ook Soul.

De grootste studio ter wereld is niet bepaald de enige speler die deze strategie volgt. De lijst met ‘direct to streaming’-titels was lang de afgelopen maanden, zeker in de Verenigde Staten waar de pandemie voortwoedt en bioscoopbezoek is gekelderd. Universal/Dreamworks gunde Trolls World Tour weliswaar een bioscooprelease maar bracht de film ook gelijktijdig uit via VOD. Bill & Ted Face the Music, het langverwachte vervolg op Bil & Ted’s Bogus Journey (1991), werd door Orion deze zomer meteen doorgesluisd. Antebellum van QC Entertainment, de horrorfilm met Janelle Monae in de hoofdrol, kreeg in Nederland wel een reguliere release maar in de belangrijke Amerikaanse markt ging hij aan de bioscoop voorbij. En Paramount maakte vorige week bekend dat het Eddie Murphy-vehikel Coming 2 America op 18 december zijn première zal beleven, online bij Amazon Prime,

Disney’s beslissing om met Soul het bioscoopcircuit over te slaan, deed de Union Internationale des Cinémas de noodklok luiden. “Terwijl bioscopen proberen er bovenop te komen zonder nieuwe releases, zullen ook de studio’s geraakt worden”, waarschuwde de Europese brancheorganisatie in een persbericht. “Met hun beslissing releases uit te stellen of bioscopen over te slaan lopen ze het risico onherstelbare schade toe te brengen aan belangrijke markten, die minder in staat zullen zijn films te ondersteunen als ze uiteindelijk wel worden uitgebracht.”

Maar het lijkt erop dat ze bij Disney anticiperen op een ‘bioscoop Apocalyps’. Vakblad Variety meldde vorige week dat de Walt Disney Company zich nog meer gaat focussen op streaming. Disney Plus, dat vorig jaar november werd gelanceerd, heeft inmiddels 60 miljoen abonnees wereldwijd en heeft de achtervolging ingezet op marktleider Netflix (ruim 192 miljoen abonnees). Er is zelfs een geheel nieuw bedrijfsonderdeel opgezet dat zich hierop gaat toeleggen: de Media and Entertainment Distribution group. Slecht nieuws voor bioscoopexploitanten maar Wall Street reageerde enthousiast op het nieuws. Het aandeel Disney steeg 3,2% in waarde.