Maurice Trouwborst over Captain Nova

Scifi met weinig glamour

Maurice Trouwborst op de set van Captain Nova. Foto: Bram van Woudenberg

De Nederlandse sciencefiction-film Captain Nova opent de 35ste editie van jeugdfilmfestival Cinekid. Regisseur Maurice Trouwborst: “Ik wilde de toekomst tonen, laten zien dat die klimaatwaarschuwingen geen bullshit zijn.”

“Een grote eer dat ik met mijn eerste bioscoopfilm op een internationaal festival mag debuteren”, vindt regisseur en co-scenarist Maurice Trouwborst. Hij verwierf al een stevige reputatie met zijn televisiewerk; een persbericht prijst Captain Nova aan als ‘van de makers van De regels van Floor’.

Het was een grote stap van die brutale komedieserie naar dit indrukwekkend in beeld gebracht tijdreis-avontuur, zegt Trouwborst. “Vooral omdat het een veel grotere productie is. Eerder had ik al de serie Zenith gedaan, over ouders die zich laten vervangen door robots, maar Captain Nova was veel moeilijker. Ingewikkelde locaties, veel effecten en het vliegende robotje ADD dat gestuurd werd door een poppenspeler die later uit beeld is gepoetst. Veel ingewikkelder dan een recht voor z’n raap-komedie als Floor.”

Captain Nova is het avontuur van gevechtspiloot Nova die terugkeert uit de toekomst om de aarde voor een klimaatramp te behoeden. Maar door de tijdreis verandert ze in een twaalfjarige, en wie luistert er nu naar een kind. Samen met de jongen Nas, haar enige medestander, en met de geheime dienst op de hielen, zet ze alles op alles om de toekomst te redden. Het is sciencefiction met weinig glamour; de film speelt zich geheel buiten de stad af. Het voelt heel organisch, al is dat misschien een wat gek woord voor de oranje stofstormen die de aarde hier in 2050 teisteren. “In de toekomst van Captain Nova is er weinig natuur meer over, dus voor het contrast wilde ik in 2025 juist veel natuur laten zien. We konden alles in Nederland draaien; ik was soms verbaasd hoe wonderschoon Nederland kan zijn. Het industriecomplex op de Noordpool is de oude Hemwegcentrale. Daar zijn beelden van poollandschappen aan toegevoegd, net als de ademwolkjes van Nova en Nas.”

Omdat in de draaiperiode veel bedrijven door de lockdown gesloten waren, moesten de makers voor het kantoor van de onderneming die op de Noordpool wil boren op zoek naar iets anders. “Dat werd een landhuis in een bos, wat juist heel goed is uitgepakt. Het heeft iets mysterieus, alsof het om een geheim genootschap uit een Bond-film gaat.”

Captain Nova

Klimaat
Trouwborst kwam al wandelend op het idee voor Captain Nova. “Omdat ik al heel wat jeugdwerk had gedaan koos ik voor mijn eerste bioscoopfilm het Cinema Junior-traject van het Filmfonds. Ik bedacht dat het klimaat een urgent thema is dat de jeugd interesseert – zie bijvoorbeeld de acties van Greta Thunberg. Ik wilde de toekomst tonen, laten zien dat die waarschuwingen geen bullshit zijn. Maar voor 2 miljoen een film maken die in de toekomst speelt, dat gaat niet. Dus kwam ik op het idee om iemand terug te laten reizen in de tijd. Zo kwam in een kwartier alles bij elkaar.”

De verdere uitwerking duurde langer. In 2017 begon Trouwborst aan het scenario, samen met Lotte Tabbers, met wie hij veel samenwerkt. Zo’n veertig versies verder kon hij in oktober 2020 beginnen met draaien. Net op tijd: de maïs op het land werd al geruimd, maar Trouwborst kon nog een klein veldje kopen voor de scènes waarin Nova en Nas zich verbergen voor hun achtervolgers.

Kinderbrein
“Tijdreis-verhalen zijn berucht ingewikkeld”, zegt de regisseur. “Er zitten best wel een paar ontregelende verrassingen in, maar bij proefvertoningen bleek dat kinderen die juist sneller oppakken dan oudere kijkers. Verder wilde ik dat het niet moraliserend zou zijn. Maar voor de research heb ik wel gesproken met Bart Strengers, klimaatonderzoeker van het Planbureau voor de Leefomgeving. Ik wilde weten of het echt zo erg was. ‘Ja’, was zijn antwoord. Op zoek naar iets wat een enorme milieuramp zou kunnen veroorzaken kwamen we bij de Noordpool. Daaronder zitten enorme hoeveelheden methaan, een nog veel krachtiger broeikasgas dan CO2.”

En toen moest Trouwborst nog zijn twee jonge hoofdrolspelers vinden. “Vooral Nova was lastig. Ik zocht een kind dat als het ware een oude ziel had. Kika van de Vijver viel meteen op. Ze had iets heel wijs over zich, ze zou een astronaut of wetenschapper kunnen zijn. Je kon geloven dat er iemand van 37 in haar zat. Voor personage Nas sprong Marouane Meftah er direct uit. Hij is heel charismatisch en open, met een groot improvisatievermogen en sterk gevoel voor komische timing. Dat hij ook in Mocro maffia speelt had ik op dat moment nog niet gezien.”

Trouwborst zei ooit dat hij zichzelf niet als typische jeugdfilmregisseur ziet. Inmiddels lijkt hij toch hard op weg er een te worden. “Ik had Urfeld en de komedie Dames 4 gemaakt, beide geschreven door Lotte Tabbers; we zaten samen op de HKU. Zij vroeg mij om de jeugdserie Zenith te regisseren. Dat was een vrij grimmige sf-serie, maar met het hart op de goede plaats. Door het succes van Zenith kwam ik terecht bij De regels van Floor. En als je op zo’n golf zit dan pak je door. Maar ik maak altijd wat ik zelf leuk vind om te zien. Het moet niet kinderachtig worden. Ik ga gewoon met kinderen aan het werk en neem ze serieus. Net als toen ik voor de Stichting Bekijk ’t filmles in het voortgezet onderwijs gaf.”

Een goede jeugdfilm moet je niet zien als een jeugdfilm, stelt Trouwborst. “Je moet gewoon een goed verhaal vertellen op een bijzondere manier. Ik denk dat ik zelf nog een kinderbrein heb. Ik had vroeger al veel fantasie. Als ik me verveelde verzon ik allerlei droomwerelden. Ik vind het heftig om te zien hoe kinderen nu aan hun telefoons hangen. Juist als je je een beetje verveelt kun je van alles verzinnen, dat vind ik nog steeds heel tof.”