Hollandse Nieuwe 2014: Shariff Korver over Infiltrant

Infiltrant

Regisseurs met een première op het komende Nederlands Film Festival of verderop in het najaar kregen elk dezelfde vijf vragen voorgelegd

1. Waar gaat je film over? Infiltrant gaat over Sam Mokhtar, een Nederlandse politieagent met Marokkaanse roots. Hij is ambitieus en roekeloos, hij is de perfecte kandidaat om een Marokkaanse drugsfamilie te infiltreren. Tijdens de infiltratie komt hij in aanraking met een gedeelte van zichzelf wat hij al die tijd heeft onderdrukt. Vriendschap en familie komen in een nieuw daglicht te staan, en uiteindelijk raakt hij in het grootste dilemma van zijn leven verwikkeld. Wie is zijn loyaliteit waard?

Shariff Korver (foto: Angelique van Woerkom)

2. Waarom wilde je hem maken? Ik zag een parallel tussen de verharding in de Nederlandse politiek en de Nederlandse maatschappij. Dit inspireerde mij tot het bedenken van het personage van de infiltrant. Een man gedreven door het verlangen ergens bij te horen, maar zich waar dan ook voor moet doen als iemand die hij in werkelijkheid niet is. Door dit verhaal te plaatsen in de Nederlandse politie- en onderwereld en grondig research te doen, kon ik het spannende misdaadgenre combineren met authenticiteit, actualiteit en persoonlijke noodzaak.

3. Mijn volgende film wordt nu eens… Ik ben momenteel met twee nieuwe projecten bezig. Met één project ben ik al een tijdje bezig en daarvoor heb ik de afgelopen jaren grondig research gedaan. Het verhaal speelt zich af binnen een hele specifieke arena waar onmenselijke dingen gebeuren met grote gevolgen voor de hoofdpersonages. Het tweede project betreft een verfilming van een heel tof Nederlands boek. Het boek is alleen niet zomaar te vertalen naar een filmverhaal, dus zijn we nu op zoek naar een geschikte scenarist die deze taak op zich kan nemen.

4. Dit heeft de Nederlandse film nodig. De Nederlandse film heeft in principe hetzelfde nodig als iedere film overal ter wereld: een goed, spannend verteld verhaal over personages om wie we als kijker geven en bereid zijn mee te leven, gemaakt met noodzaak, passie, schoonheid en vakmanschap. Genoeg Nederlandse films hebben dit wel, maar ook een heleboel niet. Dit is normaal als je bedenkt hoe moeilijk het is om een film te maken en van hoeveel factoren het wel niet afhangt of een film hierin slaagt. Voor elke film die goed lukt, moeten er paar mislukken. Dit is niet anders in andere landen, alleen horen wij nooit over hun mislukkingen. Dat willen we wel eens vergeten.

5. Hierom is film zo belangrijk. Film documenteert de geschiedenis door middel van menselijke verhalen. Film biedt de mogelijkheid tot escapisme, maar ook tot reflectie en culturele verbreding. En of het nou een grote commerciële popcornfilm is die je van spanning en sensatie trillend de zaal laat verlaten, of een kleine arthousefilm die als een baksteen in je maag blijft hangen, ze doen allebei hetzelfde: de kijker de mogelijkheid bieden om te vóelen, op een intense manier emoties te beleven die je in het dagelijks leven niet snel tegen zou komen. Daarom is film belangrijk.