LIFF 2024: Bonkers!-competitie

Een konijnenhol van trippy films

The Balconettes

Van donderdag 10 tot zondag 20 oktober 2024 vindt de negentiende editie van het Leiden International Film Festival (LIFF) plaats. Geheel passend bij de tijd waarin we leven, hier een indruk van de Bonkers!-competitie. Of in goed Nederlands: de Van De Pot Gerukt-competitie.

Nee, niet elke film in de Bonkers!-competitie is even van de pot gerukt. En ja, er zijn nieuwe films out there die nog veel harder van de pot zijn gerukt, met name als je richting horror en gore gaat. Maar LIFF is niet dat festival. Als je verder het konijnenhol in wilt, wordt een double bill met Imagine Film Festival (24 oktober t/m 3 november 2024) warm aanbevolen.

Het is duidelijk dat ‘Leiden’ voor een breed publiek programmeert. Je kunt naar elke willekeurige film gaan zonder de kans te lopen in extreme bloederigheid of abstracte arthouse te belanden. En toch kun je films zien die grenzen verleggen.

Qua van-de-pot-geruktheid gooit Sasquatch Sunset hoge ogen. Je kunt niet zeggen dat de film zonder dialoog is, want de vier sasquatchen die we volgen in hun omzwervingen in wat vermoedelijk het noordwesten van de VS is, communiceren wel met elkaar. Alleen verstaan wij daar niets van. De film volgt met tijdsprongen een jaar lang de vier ‘bigfoots’ terwijl ze zich plotloos door het woud bewegen. Wat is het punt hiervan? Moet er altijd een punt zijn dan? Wat was het punt van Kumiko, the Treasure Hunter (2014), een eerdere film van makers David en Nathan Zellner? Precies.

Boys Go to Jupiter

Game-verfilmingen zijn er inmiddels genoeg, variërend van uitstekend (The Last of Us, 2023; Fallout, 2024) tot moet-eeuwig-branden-in-het-vuur-van-de-hel (de Mario Brothers versie uit 1993, Alone in the Dark, 2005). Maar de Amerikaanse animatie Boys Go to Jupiter doet iets volstrekt origineels met een game-traditie. Aanrader. Het is geen verfilming van een specifieke game, maar een film die een bekend game-format gebruikt om een offbeat verhaal over jongeren in Florida te vertellen. De film leent het ‘2,5D-perspectief’ van zogenoemde roguelike games als Hades en The Binding of Isaac, waarbij je de ‘map’, het landschap, uit een vast perspectief (hier: van linksboven) bekijkt en de personages zich door het landschap bewegen. Maker Julian Glander regisseerde eerder ook voor Adult Swim, thuisbasis van Rick and Morty (vanaf 2013).

Volstrekt origineel en uniek is het verbluffende debuut Sew Torn van Freddy Macdonald. Hier moet eigenlijk zo min mogelijk over gezegd worden. Ga gewoon kijken.

The Balconettes (Les femmes au balcon) is de tweede speelfilm als regisseur van acteur Noémie Merlant, op dit moment in Lee te zien als een van de Franse vrienden van fotograaf Lee Miller en in Nederland vooral bekend als een van de twee geliefden in Céline Sciamma’s Portrait de la jeune fille en feu (2019). Merlant maakt een lekker warmbloedig statement maar we zeggen lekker niet waarover. Inclusief zombies. En borsten. Veel borsten. En. Dat. Is. Deel. Van. Het. Statement.

Dit zijn natuurlijk niet alle films, maar het geeft een indruk van de sterke selectie voor Bonkers! (en er zijn nog andere competities). Soms proberen we in festivalprogramma’s een rode draad te ontdekken (dit is geen knipoog naar Sew Torn), maar in een Bonkers!-competitie moet natuurlijk geen rode draad te bespeuren zijn. De films in deze selectie schieten alle kanten op en dat is precies hoe we het willen zien.


Leiden International Film Festival | 10 t/m 20 oktober 2024 | Trianon, Kijkhuis en diverse andere locaties, Leiden