Chinese animatie in Utrecht

Grauw en noodlottig land

Ook in animatiefilms kun je zoeken naar een tijdsbeeld — en dat geldt ook voor de vormkeuzes. Opvallend genoeg keren enkele stijlkenmerken van Have a Nice Day terug in andere Chinese animatie die op het HAFF te zien is.

Zoals het combineren van live-action en animatie, in de lange film The Spring of Huang Jueping van Xiaotao Zhang (een semi-autobiografische, pijnlijke terugblik op een zware schildersopleiding in de jaren negentig) en de korte animatiefilms Territory (een nachtmerrieachtige feniksvlucht door architecturaal Beijing) van Zhang Wenrong en A Crow Has Been Calling for a Whole Day (een dromerige treinreis in India) van Liu Yi, die bovendien, net als Have a Nice Day, de werkelijkheid laten doorschemeren in hun tamelijk realistische, deels overgetrokken tekeningen. De vraag blijft echter waarom: wordt de werkelijkheid overgenomen door nachtmerrieachtige fantasieën of wordt de verbeelding overgenomen door een nachtmerrieachtige werkelijkheid?

De korte films Missing Pet (waarin het titeldier wordt gezocht) van Chunliu Lin en The Adventure of Liangliang (een surrealistische tocht door tekeningen die het zoontje van de regisseur gemaakt had) van Xiaotao Zhang zijn weliswaar onrealistisch, zij delen met Have a Nice Day wel de keuze voor een afgezwakt palet met losse kleuraccenten.

De animatietechnieken zijn verschillend (van schilderen tot uitknippen en van krasserig tot strakke lijnen), maar overal zijn de bewegingen beperkt. Vaak zijn ze, vanwege de weinige tekeningen per seconde, zelfs schokkerig. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang de bewegingen maar precies en de afzonderlijke beelden gedetailleerd en uitdrukkingsvol genoeg zijn. Dat laatste is bij The Spring of Huang Jueping wel, dat eerste niet het geval.

Inhoudelijk valt er een gedeelde basis te bespeuren: het gaat om noodlottige tochten met onbereikbare dromen, levensgevaarlijke ontmoetingen en — dat wel — luchtige humor. Zo bezien past zelfs de verder nauwelijks te beschrijven kortfilm Panda van Jie Shen erbij (denk: gemaskerde soldaat, Venus van Milo, pistool, seks en pandaoortjes).

Het beeld van China dat uit deze animatiefilms oprijst: een grauw en noodlottig land waar rusteloze hoofdpersonen voornamelijk dingen overkomt, waar dromen nachtmerries worden en de grauwe werkelijkheid slechts door enkele kleuraccenten wordt verluchtigd — maar waar, temidden van alle tegenslag, bijna altijd ruimte is voor humor.


Het Holland Animation Film Festival vindt plaats van 22 t/m 27 maart 2017 in Utrecht.