Focus: Parool Film Festival

Triangle of Sadness

Het Parool Film Fest groeit stevig: de zesde editie wordt gehouden op maar liefst zes locaties in Amsterdam. Te zien zijn zoals altijd (voor)premières van arthousefilms.

Parool Film Fest (Paff) opent met Gouden Palm-winnaar Triangle of Sadness van Ruben Östlund. Laat het inwrijven van maatschappelijke hypocrisie en klassenstrijd maar aan deze Zweedse regisseur over, die vijf jaar geleden ook al de Gouden Palm won met The Square. Triangle of Sadness speelt zich af op een cruiseschip, een metafoor voor de maatschappij. De steenrijken aan boord leiden een luxe leven, maar als het schip zinkt en een paar overlevenden op een onbewoond eiland kantelt de sociale hiërarchie. De rijken zijn voor hun overleving afhankelijk van een schoonmaakster, die anders dan zij wel kan koken.

Na deze openingsfilm vertoont het festival zo’n vijftien films, voornamelijk auteursfilms waarin de hand van de maker(s) duidelijk zichtbaar is. Het zijn films die op prestigieuze internationale festivals (Cannes, Venetië, Berlijn en Toronto) uitstekend zijn ontvangen. Later dit jaar zijn deze films in de filmtheaters te zien.

Daarmee is het festival een uitstalkast van veel fraais dat er later aankomt. Waaronder het Nederlandse Narcosis (Martijn de Jong), het Chinese Return to Dust (Ruijn Li), het Franse Plus que jamais (Emily Atef) en Un beau matin (Mia Hansen-Løve), en het Britse Good Luck to You, Leo Grande (Sophie Hyde).

De slotfilm is het Spaanse Competencia official (Mariano Cohn en Gastón Duprat). Daarin speelt Penélope Cruz een talentvolle filmmaker, die door een miljardair wordt ingehuurd om met twee met kolossale ego’s behepte acteurs een bioscoopkraker te maken. Dat is ingewikkeld met acteurs die elkaar niet kunnen luchten of zien.

Naast filmvertoningen zijn er op het festival (na)gesprekken met regisseurs en acteurs.


Parool Film Fest | 6 t/m 9 oktober | Het Ketelhuis, Cinecenter, Eye Filmmuseum, FC Hyena, Rialto de Pijp en Kriterion, Amsterdam