Good Luck to You, Leo Grande
Door vrijen dichter tot de kern
Emma Thompson geeft in Good Luck to You, Leo Grande – de openingsfilm van Film by the Sea 2022 – een zinderende masterclass acteren. De Britse speelt vol overgave een rigide weduwe met seks-drive.
Seksueel genot kan een helende werking hebben. In Good Luck to You, Leo Grande speelt Emma Thompson Nancy Yokes, een oud-docent godsdienst die er dankzij wellustige ontmoetingen met een jonge escort (Daryl McCormack als Leo Grande) steeds sprankelender uitziet. Ook leert Yokes steeds meer van haar eigen lichaam te houden, terwijl ze gaandeweg letterlijk steeds minder om het lijf heeft. In de nieuwe film van Sophie Hyde (Animals, 2019) komt Thompsons personage na elke vrijpartij dichter tot de kern van haar bestaan. En ook haar minnaar (McCormack is een goede aangever) komt dankzij de bij vlagen zwoele tête-à-têtes tot nieuwe levensinzichten.
In de openingsscène is er van de bovengenoemde euforie echter nog niets te zien. Thompson speelt een rigide weduwe met Thatcheriaanse reflexen die niet van verrassingen houdt. Het is aan Grande om Yokes te ontdooien, iemand die in haar leven alleen seks had met haar echtgenoot, die af en toe “op haar klom”. Maar eerst maakt hij haar duidelijk dat ze niet hem maar zijn diensten heeft gekocht. Zij wil vervolgens, terwijl hij haar probeert te verleiden, meer van hem weten. Is sekswerk “niet vernederend”? Meteen rijst de vraag: Yokes wordt toch niet verliefd op Grande? Dit is toch niet een vervolg op Pretty Woman (1990), waarin de rollen zijn omgedraaid en een oudere vrouw ditmaal een jongere man voor zich wint?
Gelukkig weet scenarist Katy Brand clichés uit het genre te vermijden en neemt Good Luck to You, Leo Grande snel een andere, verrassende wending, nadat de escort zijn cliënt tussen de bedrijven door nog even (terecht) uitlegt dat sekswerk werk is. De personages leren elkaar sowieso graag over het leven. Zo vertelt Grande aan Yokes – die nog nooit een orgasme heeft gehad – dat een seksuele climax niet zo bijzonder is “als een Fabergé-ei; mensen hebben ze elke dag”. Maar Yokes is niet overtuigd, ze wil zich bovendien niet “een louche, oude viezerik” voelen.
De oud-docent is jaloers op de jonge vrouwen van nu die met hulp van het internet hun seksualiteit wel kunnen en mogen ontdekken. Hyde vat Yokes’ frustraties en kwetsbaarheid in ontroerende close-ups. Thompson trekt in Good Luck to You, Leo Grande op subtiele wijze alle acteerregisters open. Soms kijkt ze weifelend, dan weer schemert er arrogantie in haar blikken door. Buiten kijf staat dat de acteur de touwtjes stevig in handen heeft en presteert op de toppen van haar kunnen in een film die zegt: seksueel genot zou in het basispakket moeten zitten.