• Datum 06-02-2011
  • Gerelateerde Films SUMMER STORM
    Marco Kreuzpaintner
    01-01-2004
    Duitsland

Heteroseks in een gay coming-out-coming-of-age-film? Kan een film zowel camp als ernstig zijn? Het verrukkelijke Summer storm is aan alle kanten ambigu.

Sinds Krámpack (Cesc Gay, 2000) en Y tu mamá también (Alfonso Cuaron, 2001) is de gemeenschappelijke masturbatiescène een verplicht nummer in de (meer mainstream) homoseksuele coming-out-coming-of-age-film. In het Duitse Summer storm van Marco Kreuzpaintner lopen al direct bij aanvang van de film de seksuele spanningen op de roeiclub van Tobi en Achim dusdanig op dat er even een — broeierig maar discreet in beeld gebracht — handje geholpen moet worden. Waarschijnlijk zal dan bij een deel van het publiek het bovenste knoopje ook al open moeten, want de hormonen die door die jonge jongenslichamen gieren spatten van het filmdoek af. Regisseur Kreuzpaintner (1977) bezuinigt niet op frisse, gespierde jongenslichamen, in beeld gebracht als sappige hapjes beefcake. En hij heeft ook nog een verhaal te vertellen. Voor een deel, zo vertelde hij in interviews, is dat zijn eigen geschiedenis.

Courgettes
De jonge-regisseursambitie om zoveel mogelijk in één film te willen stoppen, pakt in het geval van Summer storm gunstig uit. Niet alleen de kindervriendschap tussen Tobi en Achim komt onder druk te staan als blijkt dat samen seksen toch echt wat vrijblijvender voor Achim is dan voor Tobi. Ook hun hele sociale omgeving, samengebald in een jongens- en een meisjesroeiteam die tijdens een zomerkamp de strijd aanmoeten met diverse andere Duitse jeugdteams, wordt op hun seksuele voorkeuren en vooroordelen ontleed.
Daarbij zorgt met name de komst van het Berlijnse team voor hilariteit en ontluistering. Want dat zijn niet de lekkere wijven die de oudere jongens in het team van Tobi en Achim verwachten, maar lekkere jóngens, met veel aandacht voor elkaar én voor de jongens van de concurrentie. Vanzelfsprekend gaat iedereen hier op zijn eigen manier mee om. Kreuzpaintner slaagt erin om al die verschillende stereotypen op humoristische, integere manier bij elkaar te houden. Voor de cast bracht hij zowel homoseksuele als heteroseksuele jonge en vaak onervaren acteurs samen, die ieder hun eigen kleur aan het palet geven.
In Duitsland werd Summer storm zowel door de homoseksuele gemeenschap gewaardeerd om zijn dubbelzinnigheden en kijkje in de eigen keuken, als door een jong publiek dat aan romantische tienerkomedies zijn eigen relatieperikelen kan spiegelen. Summer storm is daarin zowel universeel als specifiek. Enerzijds is er niet zoveel verschil tussen de eerste romantische en seksuele ervaringen die Tobi en Achim uiteindelijk tijdens het roeikamp opdoen. Tegelijkertijd doet de film ook geen moeite om de verschillen te verdoezelen: voor Tobi is de seksuele ervaring belangrijker dan voor Achim. En ja inderdaad, dit is een van de weinige films waarin heteroseks en homoseks op dezelfde manier respectvol en banaal worden benaderd en in beeld gebracht: aan Austin Powers-achtige grappen met courgettes en slapstick-achtig schaduwspel in tentjes ontbreekt het óók niet.

Dana Linssen