Undone seizoen 1

Een bedwelmende serie

Undone

Undone is een wereld om in te verdwijnen. Met alle afleveringen tegelijk tot onze beschikking op Amazon Prime is dit op meerdere vlakken de meest unieke serie die je deze maand kan bingen.

Alma (Rosa Salazar uit Alita: Battle Angel van Robert Rodriguez) voelt zich opgesloten in de routine van haar leven: tandenpoetsen, haar baantje als juf, haar nét te liefhebbende vriendje (Siddharth Dhananjay), haar drinkebroeder van een zus (Angelique Cabral), haar bemoeizuchtige moeder (Constance Marie). En dan de volgende dag weer opnieuw. Met snedige en enigszins donkere humor sleept ze zich door de repetitieve dagen. Tot haar zus zich verlooft en haar leven scheef begint te lopen. Overstuur na een ruzie belandt ze in een ongeluk, dat resulteert in een bijna-doodervaring. Plotseling is Alma’s verongelukte vader terug in haar leven: of ze hem even helpt zijn dood terug te draaien. Alma denkt dat ze gek geworden is. Of gaat het hier om speciale gaven die het ongeluk bloot heeft gelegd?

Ineens heeft Alma de mogelijkheid te reizen door de tijd, en misschien ook gebeurtenissen aan te passen. Haar realiteit lijkt in Undone voortdurend af te brokkelen om dan weer opgebouwd te worden. De prachtige visualisatie van deze (on)werkelijkheid via rotoscoop-animatie neemt je mee in haar beleving. Het type beelden herkennen we uit Richard Linklaters Waking Life (2001) en A Scanner Darkly (2006), maar niet eerder werd een hele serie gemaakt met deze techniek. Door het combineren van live opnames van de acteurs, computeranimatie en olieverfschilderijen, ontstaan beelden die even herkenbaar als vervreemdend zijn. De regie is in handen van Nederlander Hisko Hulsing (Junkyard, 2012; Kurt Cobain: Montage of Heck, 2015), die het technisch ingewikkelde proces als een vakkundig dirigent tot dit bedwelmende eindresultaat heeft gebracht.

Undone is niet alleen een visuele jong­leer-act, ook thematisch houdt het veel ballen in de lucht: jeugdtrauma’s, relaties, familie, geestesziekte, tijdreizen – het is een heftige mix. Op de momenten dat de serie geestesziekte gelijk lijkt te stellen aan superkrachten begeeft de vertelling zich moreel in een grijs gebied. De bedenkers van Undone, Kate Purdy en Raphael Bob-Waksberg, werkten eerder aan Bojack Horseman (2014-heden), een serie die geestesziekte op een bijzondere (en bijzonder grappige) manier serieus neemt, dus deze thematiek is bij hen in goede handen. Maar de gevolgen van tijdreizen en met name de daarmee gepaard gaande helderziendheid, zoals hartverscheurend onderzocht in films als Denis Villeneuve’s Arrival (2016) en Nicolas Roegs Don’t Look Now (1973), komen in Undone niet tot wasdom. Gelukkig kan je bij een serie altijd hopen op een volgend seizoen.

Undone is te zien op Amazon Prime (VoD).