Arrival

Zo praat je met aliens

Een vertaalster wordt opgetrommeld om de taal van buitenaardse wezens te ontcijferen in het emotionerende sciencefictiondrama Arrival.

Een lesje zinsontleding is niet iets wat je verwacht in een sciencefictionfilm over buitenaards bezoek. Toch weet Arrival heel soepeltjes linguïstiek te koppelen aan de alien crisis, zoals de media de vermeende invasie al snel zijn gaan noemen in de film. Taalkundige en vertaalster Louise Banks (een mooi ingetogen Amy Adams) wordt door het leger van haar bed gelicht om contact te leggen met de buitenaardse bezoekers. Ze moet erachter komen of ze de zin ‘What is your purpose on earth?‘ kunnen begrijpen, dus of ze überhaupt weten wat een vraag is, en of ze weten dat your als meervoud bedoeld is. Terwijl het leger vooral bezig is de vermeende vijandigheden te pareren, is Louise in de weer met de buitenaardse pictogrammen die ze als hiëroglyfen moet proberen te ontcijferen.

De Canadese regisseur Denis Villeneuve (Incendies) heeft zo een originele invalshoek gevonden voor bekende alien invasion-ingrediënten. Hoewel het contact leggen al in eerdere films centraal stond (Jodie Foster in Contact, Close Encounters of the Third Kind), gaat Arrival nog een paar stapjes verder in de detaillering van hoe zo’n intergalactische conversatie tot stand zou kunnen komen.

Die toenadering vindt op meerdere fronten plaats. Zo staat Louise eerst nog tegenover een theoretisch natuurkundige die de wezens vanuit de materie wil benaderen ("laten we eerst proberen met ze te praten voordat we wiskundige problemen op ze afvuren", zegt ze koeltjes). Maar al snel spannen ze zich samen in om de pictogrammen te ontcijferen. De patronen die ze in de buitenaardse taal ontdekken zijn door de afgeraffelde uitleg dan weer niet zo goed te volgen. Wel maakt Villeneuve er veel werk van om de systematische taalontleding te koppelen aan het echte, grillige leven. Al in de eerste paar minuten last hij een extreem emotionerende sequentie in over een familiedrama, die alle volgende enerverende scènes met een rouwrand omringt. De titel Arrival slaat dan ook uiteindelijk niet zozeer op de landing van de aliens, maar op de komst van een baby. De buitenaardse wezens zijn eerder een kapstok voor bespiegelingen over het tijdsverloop van een mensenleven en de verbintenissen die we daarin aangaan, ook al hebben die soms tragische gevolgen.