The Silent Twins

Smoczyńska bevrijdt de zwijgende tweeling

Still uit The Silent Twins

The Silent Twins

Agnieszka Smoczyńska dompelt de kijker in haar derde speelfilm effectief onder in de kleurrijke en creatieve wereld van de weggepeste tweelingzussen June en Jennifer Gibbons, die enkel spreken met elkaar.

In The Silent Twins van de Poolse regisseur Agnieszka Smoczyńska zien we de fundamentele dualiteit die mensen in zich kunnen verenigen. Smoczyńska’s derde film, haar eerste Engelstalige werk, toont het ware verhaal van June en Jennifer Gibbons.

De tweelingzussen groeien in de jaren zestig op in een kleine stad in Wales, als kinderen van de ‘Windrush-generatie’ die vanuit Barbados was geïmmigreerd. De jonge meisjes (gespeeld door Leah Mondesir-Simmonds en Eva-Arianna Baxter) worden als enige zwarte kinderen in de wijde omgeving meedogenloos gepest en trekken zich steeds meer terug. Langzaamaan stoppen ze met communiceren met de buitenwereld en praten ze alleen nog met elkaar, in een door hen samen bedachte taal.

Tussen de zussen ontstaat een kleurrijke wereld van creativiteit, die zich onder andere uit in poëzie en proza. Maar de buitenwereld kan steeds minder met de inmiddels jonge vrouwen (gespeeld door Letitia Wright en Tamara Lawrance). Als onaangepast gedrag uitmondt in kleine criminaliteit worden ze opgesloten in het beruchte psychiatrische ziekenhuis Broadmoor.

Smoczyńska dompelt de kijker regelmatig onder in de fantasievolle binnenwereld van de tweeling, compleet met muziek en kleurrijke animaties (gemaakt door Barbara Rupik), gebaseerd op de verhalen en gedichten die de zussen schreven. De soundtrack, waarop hits uit de jaren zeventig en tachtig worden afgewisseld met liedjes die voor de film zijn gecomponeerd door Zuzanna Wrońska op basis van teksten die door de zussen zijn geschreven, trekt deze bijzondere wereld door. Maar dat duurt nooit lang – onverbiddelijk snijdt editor Agnieszka Glińska steeds weer terug naar de koude, grijze buitenwereld.

The Silent Twins is geen toegankelijke film. Maar dat past bij een vertelling over twee vrouwen die zo veel te zeggen hadden via hun kunst, maar weigerden te praten – behalve met elkaar.

Het past ook naadloos in het oeuvre van Smoczyńska, die in haar eerdere films ook altijd de nooit passende rol en plek van vrouwen in een patriarchale maatschappij onderzocht: via vleesetende zeemeerminnen in The Lure (2015) en via een vrouw die vervreemd is van de rol die de maatschappij haar oplegt in Fugue (2018). In The Silent Twins doet Smoczynska een poging June en Jennifer een plek te geven in een wereld die hen niet begreep. Via de indrukwekkende acteerprestatie van Wright en Lawrance, die de zussen met doordachte aandacht en respect gestalte geven, krijgen ze de plek die ze altijd verdiend hebben: die van de kunstenaar met een bijzondere kijk op de wereld, waar die wereld nog wel eens wat van zou kunnen leren.

The Silent Twins is vanaf 15 mei 2023 te zien via Pathé Thuis (VoD).