Lumière keert terug als dis­tri­bu­teur in Neder­land

L’intéret d’Adam

Ons land heeft er weer een filmdistributeur van kwaliteitsfilms bij. Lumière was tussen 2012 en 2016 al actief als onafhankelijke speler op de Nederlandse markt en keert terug. Aanstaande november draait de eerste release onder Lumière-vlag in de bioscoop: L’intérêt d’Adam van Laura Wandel (Un monde).

In de slipstream van Cannes konden we al melden dat het toch al rijk bedeelde distributeursveld er drie nieuwe spelers bij krijgt. Verde Films en 18K zijn net opgerichte ondernemingen, O’Brother is al langer actief in België en waagt nu de sprong over de grens. Hetzelfde geldt voor Lumière, hoewel dat op indirecte manier al ruim twee decennia actief is in Nederland.

Il meglio gioventu was in 2003 de eerste Nederlandse Lumière-release – in samenwerking met het Nederlands Filmmuseum. Op 1 januari 2006 werd Benelux Film Distributors opgericht dat ontstaan was uit Inspire Pictures, Lumière en Dutch FilmWorks. BFD bracht films uit als Il y a longtemps que je t’aime en La tourneuse de pages. Zes jaar later ging Lumière Nederland zelfstandig verder, tot eind 2016.

Vanaf dat moment bracht Lumière zijn films weer uit in samenwerking met andere partijen, zodat het de handen vrij had voor andere ondernemingen. “De voorbije jaren concentreerde de Lumière Groep zich op de productie van speelfilms en televisieseries”, zegt mede-eigenaar Jan De Clercq in een persbericht. “Daarnaast bouwden we een bioscoop in Mechelen, openden een tweede eigen bioscoop in Antwerpen en we namen onlangs nog Cinema Focus in Geraardsbergen over. Jaarlijks brachten we slechts een handvol titels uit, en voor de Nederlandse release werkten we daarvoor uitstekend samen met Babette Wijntjes en Vedette.”

Na het succes van titels als Lukas Dhonts Girl (2018) en Close (2022) – allebei goed voor ruim 400 duizend bezoekers in de Benelux – groeide vanuit de eigen bioscopen de vraag naar een ruimer aanbod. Lumière brengt in België inmiddels zes tot acht films per jaar in roulatie en vindt nu de tijd rijp om dat ook onder eigen naam te gaan doen in Nederland. Daarvoor is Thomas Fransman aangetrokken, die tot 2017 voor Lumière werkte en daarna de programmering deed voor Het Ketelhuis en Focus Arnhem.

De eerste titel die Lumière in Nederland uitbrengt is L’intérêt d’Adam, dat afgelopen maand in Cannes in première ging als openingsfilm van de Semaine de la critique-sectie. Later volgt Julian van Cato Kusters. Voor 2026 staan onder meer Minotaur van Andrey Zvyagintsev, de nieuwste film van Lukas Dhont Coward, Christy van Brendan Canty en A Girl in the Snow van Louise Hémon in de planning.