Distributie IFFR-films via iTunes

  • Datum 25-01-2013
  • Auteur
  • Deel dit artikel

Shame is een van de festivalhits die nu al te zien is onder de IFFR in the Cloud-vlag

Eén, twee, drie vertoningen tijdens het Filmfestival Rotterdam en daarna niet meer te zien in Nederland. Dat is het lot van nogal wat films die dezer dagen in de Maasstad draaien. Ze ontberen een distributeur. Voor deze titels lanceert het festival een alternatief kanaal: IFFR in the Cloud, festivalfilms in de iTunes-store.

IFFR in the Cloud, dat de films aanbiedt binnen de Benelux, is een samenwerkingsproject met digitale distributeur Under The Milky Way. Dit bedrijf is gespecialiseerd in Video On Demand-distributie. ‘En ze zijn actief op andere platforms zoals Google TV en Sony, die interessant zijn voor de toekomst’, vertelt Juliette Jansen, verantwoordelijk voor de distributie-afdeling van het IFFR.

Festival en distributeur zijn een meerjarige samenwerking aangegaan. Dit jaar geldt als pilotjaar. Het is de bedoeling dat er in de loop van het jaar dertig festivaltitels ontsloten worden via iTunes Benelux. De eerste films zullen over zo’n drie maanden beschikbaar zijn. Als een soort opwarmertje worden nu een aantal festivalhits uit het verleden, die al via iTunes beschikbaar waren, onder de IFFR in the Cloud-vlag gepresenteerd. Het gaat om films als Shame van Steve McQueen, Monsieur Lazhar van Philippe Falardeau, Juno van Jason Reitman, The Insider van Michael Mann, Drei van Tom Tykwer, Slumdog Millionaire van Danny Boyle, Tyrannosaur van Paddy Considine, Van God los van Pieter Kuijpers en A Single Man van Tom Ford

‘We hebben alle makers uit de programma’s Spectrum en Bright Future aangeschreven die zonder distributeur zijn — zo’n honderd’, vertelt Jansen. ‘En dan is het: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar we zorgen wel voor balans. Het moet niet zo zijn dat we bijvoorbeeld tien films uit India brengen.’

Filmmakers zijn vooralsnog wat afwachtend. iTunes als distributiekanaal voor film staat nog in de kinderschoenen en ze willen eerst contracten zien. Maandag organiseert het festival een informatiebijeenkomst om twijfels weg te nemen. Zij horen daar onder andere dat het eerste deel van de opbrengst naar iTunes gaat, en daarna 25 procent naar Under The Milky Way, die de initiële investering heeft gedaan om de films geschikt te maken voor de Apple Store. De rest van de opbrengst gaat naar de makers. Het festival ziet — in ieder geval dit jaar — af van haar deel.

Het maximale aantal van dertig titels in het eerste jaar is ingegeven door de hoge kosten. Vooral de encodering — de films geschikt maken voor de iTunes-standaard — is duur: bijna 1000 euro per titel. Voor films langer dan 150 minuten zijn de kosten nog veel hoger; die zijn dan ook uitgesloten van deelname aan IFFR in the Cloud. ‘We moeten nog extra financiering vinden’, geeft Jansen toe. ‘Maar eind van dit jaar evalueren we en dan hopen we niet alleen distributie in de Benelux te kunnen bieden maar ook in Engelstalige landen.’

Edo Dijksterhuis